Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cyklister for nattog (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 12:09 (3459 dage siden) @ LasseG

"Glemmer du ikke, at de cykler og barnevogne der transporteres i toget medtages af en betalende passager?"

Nej, det gør jeg ikke. At man betaler for billetten giver ikke én noget krav på at kunne få cykler og barnevogne med. De kan kun - som en serviceforanstaltning - medtages i det omfang, pladsforholdende tillader det. Jeg er godt klar over, at en del af dem med cykler og barnevogne har den holdning, at andre passagerer må vige eller skal have forringede siddemulighed (og at det er helt okay at forsinke toget og de andre passageres rejse ved tidkrævende ind- og udlæsning af køretøjerne i de tilfælde, hvor der er stor trafik), men sådan spiller klaveret ikke. De har kun betalt for transporten af sig selv og deres håndbagage.

" "Ja, og når det ikke er rentabelt at køre nattog, som ikke er en trafik, der må ydes statstilskud til, så må kørslen ophøre."

DSB får/fik da tilskud til at trække et internationalt tog til/fra grænsen såfremt der var en udenlandsk samarbejdspartner? Derudover gives der tilskud til nattog i både Sverige (som fortsætter til/fra Norge) og Storbritannien."

Tilskuddene ydes til de - i mange tilfælde ret få - indenlandske rejsende/vogne, der også er med i de pågældende nattog, ikke til den internationale trafik. Det er EU-lovgivning.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak