Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cyklister for nattog (Generelt)

af Niels Bak, 30/10 2014, 12:21 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget,"

Nej, egentlig ikke. Cyklerne kan kun medtages, hvis pladsforholdene tillader det, og dermed kan der aldrig være tale om en selvfølge. Det er derimod en selvfølge, at der skal være plads i togene til alle betalende passagerer fremfor cykler og barnevogne.

Undskyld, men jeg synes du er langt ude - i din egen selvovervurdering af betydningen af netop dit eget transportbehov. S-tog er støttet af staten netop fordi det er vigtigere at opfylde nogle transportpolitiske behov for så mange som muligt end at drive en forretning. Og især din bemærkning om barnevogne tror jeg ikke du ville kunne få nogen som helst politikere (der betaler gildet) til at skrive under på. Offentlig transport skal og må også være tilgængelig også for folk med små børn - og dermed barnevogne.

Når det gælder cykler i den lokale transport er det lidt mere et valg, men også her er der nogle solide grunde til, at man har endt med at gøre det gratis og lave ekstra plads til cyklerne. Det skyldes ikke hverken cyklisternes blå øjne eller at de er mere eller mindre end andre, men at kombinationen af cykel og tog for mange giver en rejse hvis effektivitet er på højde med kørsel i egen bil, også selv om hverken deres udgangspunkt eller destination ligger lige oven på en station. Så så længe, at de fleste s-togsafgange kører med rimelig kapacitet, så er det simpelt hen fornuftig transport- og miljøpolitik. Du kan også kalde det et redskab til at tiltrække flest muligt til den kollektive trafik, hvilket er et erklæret politisk mål.

"Jeg vil mene at nattoget normalt bruges til længere rejser end S tog."

Ja, og når det ikke er rentabelt at køre nattog, som ikke er en trafik, der må ydes statstilskud til, så må kørslen ophøre. Det er naturligvis synd for nogle (forholdsvis få) cyklister, men det er nu først og fremmest den almindelige rejsende uden cykel, toget har været til for. Ikke for cyklisterne. De har blot udgjort en mulighed for at fylde lidt flere passagerer ind i toget. Hvis de selv tror noget andet, er det ikke andet end latterlig overvurdering af egen betydning.

Når det gælder cykler i f.eks. nattog, så er det nogle helt andre transportbehov, og det kan ikke rigtig sammenlignes med de korte daglige ture i S-togene. Cykelmedtagning i toget er en service for ferierejsende, og dækker på den måde ikke noget essentielt transportbehov. Det er meget muligt at det ville være fornuftig forretning (både for toget og for turistindustrien) at tillade at tage cykler med, da tog og cykelferie går godt sammen, og der sikkert er et marked, men de nuværende vogne er ikke indrettet til det. Hvis man investerede i nye vogne i stedet for at nedlægge nattogene ville der dog sikkert blive lavet plads til et par cykler på samme måde som der er i intercitytoget, hvor man så kan tage dem med - mod betaling.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak