Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt i toganmeldelser (Generelt)

af Steff, 3/11 2014, 18:31 (3460 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas!

Med fare for at blive hudflettet af andre, tillader jeg mig nu at gå imod det du ønsker.

Jeg har stor respekt for at man kæmper for noget man tror på, i dette tilfælde muligheden for at få lov til at se fremtidige toganmeldelser på et givent jernbaneafsnit.

Jeg har også stor respekt for, at man ikke umiddelbart tager et svar for endeligt, hvis man ikke forstår, eller at svaret synes forkert i forhold til gældende bestemmelser.

Du har været via Bane Danmark, Transportministeriet og Folketingets ombudsmand. Det vil sige de klageelementer, der nu engang er ved disse sager og igen har du fået et afslag.

Her skal du og dine juridiske hjælpere nok tænke på, at den toganmeldelse for den strækning du beder agtindsigt i, er total og fuldstændig uinteressant i sagens sammenhæng. Årsagen hertil er meget vel den, at HVIS Bane Danmark giver dig agtindsigt til denne strækning (og derfor implicit i al almindelighed), eller ”har overvejet at give agtindsigt i fremtidige toganmeldelser efter meroffentlighedsprincippet i offentlighedslovens § 14 etc…….” , betyder det nemlig, at nok hele statsadministrationen (og den kommunale), fordi din sag danner/kan danne præcedens, fremadrettet kan komme til/skal offentliggøre lignende endnu ikke gældende sagsagter.

Det betyder jo ganske simpelt, et stort administrativt kaos, da gud og hver mand så vil søge at påvirke den fremtidige sagsbehandling og beslutninger = anarki.

Og sådan arbejder hverken det private eller offentlige overhovedet ikke. Der er ansat personale til – indenfor de givne regler og bestemmelser – til at udføre det pålagte arbejde. Og dette gør de efter bedste evne og til gavn for firmaet eller, som her, det offentlige (os alle sammen). Og det er derfor nødvendigt, at man kan sagsbehandle i fred, uden hele tiden at skulle bremse op, afvente og så eventuelt fortsætte i andet (politisk) spor. Og det betyder også endnu flere mandtimer på dette område, hvor der i forvejen, nok ikke er tilstrækkeligt med MA´er til det normale arbejde.

Selvom ikke al ting kan eller skal gøres op i tid og penge, har dit spørgsmål og efterfølgende klager, kostet det offentlige (jeg og du betaler) i hundredevis af arbejdstimer i diverse juridiske afdelinger ved Trafikministeriet, Bane Danmark og hos Folketingets ombudsmand. Hvilken økonomisk beløb det så også drejer sig om, vil jeg ikke gætte på, men jurister og andre DJØF´er, ligger nok ikke på statens laveste løntrin.

Og mon ikke, at de forskellige juridiske afdelinger i BÅDE Bane Danmark, Trafikministeriet og muligvis hos Ombudsmanden, taler og afstemmer svaret (der er jo politik i dette)? Så hvis de er enige I, at spørgsmålet BÅDE af praktiske som juridiske årsager ikke kan efterkommes, så er det svaret for nærværende.
Det du beder om, er jo ret beset et personligt ønske, der overhovedet ikke har nogen som helst samfundsinteresse, hverken forskningsmæssigt eller andet, med mindre det jo drejer sig om jernbane FREMTIDS forskning. Men resultatet af dit ønske KAN have samfundsmæssige konsekvenser.

Derfor synes jeg, at du og dine hjælpere skal tænke sig om, om det er dette værd. Det tror jeg næppe. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor langt du vil gå, lidt skræmmende synes jeg nok.

Kære Thomas, brug tiden til det du er FANTASTISK dygtig til, nemlig dine skriverier, som kan ses på dine hjemmesider. De er nemlig guld værd jernbanehistorisk og jeg NYDER at gå på jagt og blive klogere.
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
Indsend billederDSB MZ1413

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak