Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt i toganmeldelser (Generelt)

af nn, 3/11 2014, 22:52 (3433 dage siden) @ Frank Poulsen

Men rent praktisk tror jeg altså ikke det er så nemt som du gør det til. Uden jeg er 100% inde i det, så mener jeg at toganmeldelser kommer i et lukket computerprogram som er sammen med de øvrige køreplaner osv.

Jeg gætter på at toganmeldelserne kommer via email fra BDK til DSB efter forudgående bestilling. Jeg gætter på at emailen indeholder toganmeldelsen i pdf-format, og derefter afkodes og distribueres i diverse systemer.

Gætter også på at operatørerne har adgang til disse programmer, derfor hvis de skal til at sende ud over dette system vil det administrativt være en stor udfordring, enten skal du som privatperson have adgang til det computerprogram (hvilket er utopi at forestille sig) eller også skal de på en eller anden måde trække anmeldelser ud

Du har til dels ret.

og omkonvertere dem til alm e-mails, som en manuelt skal sidde og lave.

Som antydet ovenfor pdf over email. Systemmæsigt genereret.

Og man skal huske på at mange toganmeldelser kommer jo akut ved fejl på tog, materiel flytninger og nogle gange i hektiske situationer. Skal man så udover de normale programmer tænke på at trække det ud af programmet og konvertere dem til en mail og manuelt sende? eller har du tænkt at man skal ofre måske 50-100.000 på at programmere det automatisk? Bare for din skyld? Jeg aner ikke hvad det vil koste, men har i andre situationer blevet overrasket over hvordan simple funktioner (synes man som bruger) er langt mere avanceret end man lige forestiller sig og dyrere!)

Næppe et problem at tilføje en email-adresse med mindre det er hardkodet.

Forstår grundlæggende dit ønske men tror også man er nødt til at være lidt realistisk og sige det ikke er muligt eller sandsynligt at du vinder den ret du føler du har.

Er ikke jurist, men det må være muligt iht. Lov om offentlighed i forvaltningen. Start med at spørge BDK pænt, post resultatet her.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak