Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid - Hvad lavde togføren? (Generelt)

af Steff, 12/11 2014, 08:52 (3424 dage siden) @ Jakob

Kære Jakob!

Indledningsvis skal du huske på, at tiden var en ganske anden, jernbanerne var så godt som livsnerven for godstransport og behandlingen af gods skete på/fra alle stationer for at komme med banen, da der jo ikke var de lastbiler til rådighed som nu. Derfor drejede det sig om mange små og store godsmængder.
Togføreren var - som navnet lyder - "ham der var ansvarlig for toget og at toget kom frem". Lokomotivføreren var "kun" chauffør og skulle på TOGFØRERENS signal starte toget fra en station og sørge for, at det kom sikkert frem på banen til bestemmelsesstedet.

Togføreren skulle udfylde alle nødvendige papirer for togets fremførsel (bremseseddel mv.) og var ansvarlig for at holde styr på de hundrede af fragtbreve for godset i alle godsvognene.
Når toget kom til en station, skulle han sørge for at vogne blev udsat og at nye vogne blev optaget, aflevere fragtbreve og få nye. Eller at del gods blev aflæsset fra en vogn etc.
Altså en stor og krævende administration for at sikre at godset kom frem til rette ejer til tiden.
Derfor var han nødvendig og havde derfor en vogn (Togførerens rullende kontor) med bord som arbejdsplads. Ofte en ældre personvogn og helst med en kakkelovn eller i det mindste varmeapperat.

Mange vogne var indrettet til "Togførervogne" og beskiltet sådan. Men efterhånden som disse faldt for revision, tog man også nyere vogne ibrug, der var tilrådighed, derfor hér en CL vogn.
Når toget skulle afgå, gav fungerende (stationens chef/ansvarlige) signal til togføreren, at toget kunne afgå. Det var så togføreren der gav tilladelsen til lokomotivføreren til at starte.

Efterhånden som det blev nemmere at sende gods og administrationen forenklet og måske ovenikøbet elektronisk eller på hulkort, blev togførerens rolle udspillet og hans ansvar, blev øverført til lokomotivføreren.

Der er sikkert mange der kan kommentere yderligere, men dette er den korte og populære version og jeg håber den giver dig lidt svar.

Med venlig hilsen og fortsat god dag

Steffen Dresler

NB: Meget senere er "Klarmeldingsblinket" på bl.a. ME m. fl. et godt eksempel på skiftet af ansvar fra togføreren og til lokomotivføreren. Når lokomotivføreren havde fået udkørsel, tændte han blinket, således at togføreren kunne se, at han skulle afslutte og få lukket dørene. Og når det var sket, kunne han "brumme" til lokomotivføreren, at alt var klart. Afgang!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak