Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vejle ønsker vejbaner på "togbro" (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 18/11 2014, 00:12 (3446 dage siden) @ F.Elkjær

Tør man overhovedet skrive noget, hvis man siger at man kommer fra Vejle?
Jeg er dog hverken fra byrådet, eller den lokale avis. Men begge følger naturligt nok sagen og udviklingen omkring, hvilken løsning der vælges ved Vejle Fjord. At Vejles borgmester siger som han gør er for mig forståeligt.
Jeg stemmer dog ikke på ham, men det er ikke blevet klart for vore lokale politikere, at der faktisk i planen for hurtigtog ved Vejle, både er tale om et Togsystem København-Odense-Aarhus og et system København-Odense-Fredericia-Vejle-Horsens-Aarhus. Begge med samme type hurtigtog, og med samme kørselsinterval. De førstnævnte tog fortsætter mod nordjylland. Altså fortsat timedrift fra Vejle til Aarhus og København som nu.
Noget andet er til gengæld, lad nu skolen blive ude af denne diskussion. Det er ikke en del af snakken om fremtidens togbetjening, og for nemt at skyde denne vej.
F.Elkjær

jeg er på ingen måde enig med de lokale politikere, men jeg forstår godt, at de ikke tillægger den foreslåede køreplan nogen væsentlig betydning. Den gælder kun indtil den bliver lavet om, og jeg har svært ved at forestille mig, at det er andet end et spørgsmål om tid, før Vejle bliver skåret af ALLE tog mellem København og Aarhus, hvis man bygger en vejle fjord bro. Det er simpelthen for meget spildtid. Man kunne stoppe i en stribe andre byer på den tid man bruger på at skulle omkring Vejle. Det er simpelthen ikke effektiv anvendelse af en så dyr investering.

Man så jo noget lignende omkring Skanderborg ifm lanceringen af Hovedgård-banen. Her var den oprindelige plan også at kun det hurtigste tog skulle bruge den nye bane. Det har man dog allerede lavet om. Det samme vil givetvis ske med Vejle om end måske først senere. En tungere by protesterer nok mere.

Men Skanderborg har nu valgt at se positivt på det og det kunne vejle også. De lokale kan jo grundlæggende være ligeglade om toget til København kommer fra struer og om toget til Aarhus kommer fra københavn eller er et af de mange nye regionaltog, der formentlig kommer. Kun destinationer nord for Aarhus bliver måske relativt dårligere forbundet med vejle. Hvis de endelig vil proteste, burde de satse på at udskifte vejle fjord broen med en ny Lillebæltsbro. Den vil opnå næsten det samme men inkludere vejle. Og koste noget mere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak