Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen (Generelt)

af ulca, 21/11 2014, 12:59 (3416 dage siden) @ kenkari

Fint nok for borgerne på Lolland. Men er det højhastighedstogene, der skal stoppe der?
Så ryger den "høje" hastighed medmindre de ikke skal stoppe i Nykøbing F!!
Man må håbe, at det er en slags regionaltog, der skal betjene stationen.


Det tror jeg sådan set også er planen; uden at jeg har dokumentation herfor gætter jeg på at de internationale tog / højhastighedstogene får samme standsningsmønster som de nuværende EC/ICE: (Tyskland) - Nykøbing F. - Vordingborg - Næstved. Videre mod København føres de formentlig via den nye København - Ringsted bane, evt. med standsning ved Ny Ellebjerg inden København H.


I følge dette link, så vil togene til/fra Tyskland få stop i Ny Ellebjerg såfremt der bliver anlagt direkte tog Roskilde-Ny Ellebjerg-Kastrup Lufthavn:
http://www.trm.dk/~/media/files/publication/2014/ny-ellebjerg-og-glostrup-som-trafikale...

Ja, det tror jeg gerne. Men det var jo også planen at Ny Ellebjerg skulle aflaste København H., bl.a. ved at give passagerer mulighed for at stige om her.

Og hvis det skulle ske, at man ønsker at forlænge de internationale tog Berlin/Hamburg - København til Sverige, så kunne man i princippet vælge at lade dem køre "uden om" København H. og i stedet benytte Ny Ellebjerg; med mindre man følger et forslag jeg har set flere gang om at lave en københavnsk "citytunnel" i stil med den i Malmø. For at lade disse tog "vende" på København H. er jævnfør disse forslag nok ikke en holdbar løsning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak