Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen (Generelt)

af kenkari ⌂, Roskilde, 21/11 2014, 13:32 (3415 dage siden) @ ulca

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?


Vil vel næsten forudsætte, at Lollandsbanen bliver elektrificeret? At sende IC2 til København vil nok være spild af kapacitet, der skal større tog til. Og der bliver vist ikke købt nye dieseltog til trafikken på Sydbanen.


Ikke nødvendigvis. Der har været tale om, at Sydbanen skulle betjenes af IC3 når IC4 (eller en anden togtype) har overtaget IC3s rolle i landstrafikken. Og det er mekanisk muligt at sammenkoble IC3 og IC2, og da sidstnævnte blev udviklet i midt 90'erne blev det faktisk tilbudt at gøre samkørsel ala. IC3 og ER4 mulig, det blev dog fravalgt. Men hvis det var en, omend nok teoretisk, mulighed for snart 20 år siden, så er det vel stadigvæk den dag i dag? Hovedproblemet er snarere et spørgsmål om topfart, for som bekendt kan IC3 køre 180 km/t mens IC2 kun kan køre 140 km/t; men det kan vel klares med en ændret gearing eller kraftigere motorer når disse skal skiftes på IC2 indenfor en årerække.

IC3 kommer nok ikke til at køre på sydbanen, når Femern-banen åbnes i 2021. Det skyldes elektrificeringen, og at man satser på el-tog på sydbanen i fremtiden. Så skal man nok ikke regne med direkte tog Nakskov-København, medmindre lollandsbanen bliver elektrificeret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak