Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kør frem ved rødt (Generelt)

af esni, Frederikssund, 22/11 2014, 12:12 (3442 dage siden) @ A. Nissen

Der er måske mere til "Stop og ryk frem" end man umiddelbart skulle tro.

SR side 60 siger om "Stop og ryk frem" i U- og AM-signaler under "kode" 9:

"traktorvejssignaler, varslingsanlæg og anlæg for automatisk
sikrede overkørsler kan ikke påregnes at virke. Et slukket
uordenssignal giver ikke garanti for, at en overkørsel er sikret."

Det må vel betyde, at en tilladt max. hastighed på 60 km/t fra U- /AM-signalet i nogle tilfælde skal tages med en gran salt. Specielt må der vel holdes en lavere hastighed, hvis der er en overkørsel på strækningen mod det næste hovedsignal - for ellers kan lkf. vel ikke nå at standse inden overkørslen. Og standsning er vel nødvendigt, da uordenssignalets visning åbenbart ikke siger noget, der viser lkf. at overkørslen er sikret.
Må lkf. altså "gøre fuld stop" og se efter om overkørslen faktisk er sikret?

Er det nødvendigt for lkf. at checke diverse strækningsbeskrivelser/hukommelsen for eventuelle overkørsler inden næste hovedsignal - inden han evt. sætter hastigheden til 60 km/t? Det gør han måske, når han holder kortvarigt ved "Stop og ryk frem."?

Eller hvordan?

Systemet er sikkert godt nok, men der skal ikke meget forglemmelse af sådanne "kode 9" detaljer til, før det kan gå galt i en overkørsel.

Hvordan takles den tilsvarende situation i fremtiden, når ydre signaler er blevet historie?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak