Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens rejsekorthistorie (edit) (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 27/11 2014, 15:16 (3409 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Rasmussen, 27/11 2014, 15:52

Jeg stiger i Aalborg ind i X-bus 960 mod Viborg afgang kl 11.10. Da Midttrafik endnu ikke tilbyder anvendelse af rejsekort, anvender jeg 10-tursklippekort.

Der burde kunne bruges rejsekort på bus 960X jævnfør Midttrafik, hvorfor jeg foreslår dig at skrive til NT eller Rejsekort A/S (begge kan behandle sagen), som, såfremt du har brugt et 10-turskort Aalborg-Viborg, refunderer differencen mellem et klip på dit 10-turskort og en rejsekortrejse med dit rabattrin (v/rabattrin 0 96 kr).

Jeg kaster altid et blik på Almex-maskinen, inden jeg stempler. Den var indstillet til (...) klokken 13.15.
Og hvad har alt dette så med rejsekortet at gøre? Tja, det tjener vel som en illustration af, at ikke alle menneskelige fejl kan elimineres, når rejsekortet indføres. For som jeg forstår det, kræver rejsekortstanderne i busserne en "manuel" medvirken fra chaufførens side.

Jeg er ikke buschauffør, men jeg dog hjulpet en ældre buschauffør, da han skulle lave check ind ekstra for mig. Det hele gøres fra en "BusPC". Denne BusPC styrer også skærmene i bussen (jeg ved ikke, om det gør sig gældende i X-busser, hvis skærme ikke er særlig rutebestemte) og udsteder også billetter i alle nyere busser med rejsekort. Når chaufføren møder ind om morgenen, indtaster denne sit chauffør-ID og sin kode, hvorefter BusPC'en finder hans ruter frem. Når buschaufføren efter at have holdt pauser skifter rute, trykker han blot på en knap på BusPC'en og vælger næste rute i hans plan. Tidspunktet styres af satellit, så det burde virke fint; hvilket nok ikke forhindre chaufførens ændring.

*Ovenstående kan være fejlagtigt, da jeg ikke er chauffør*

EDIT: Jeg har kigget på det, og et klippekort Aalborg-Viborg koster efter sigende 771 kroner = 77 kroner og 10 øre pr. rejse, hvorfor du kan få noget igen, hvis du har rabattrin 2 eller derover Vest for Storebælt.

PS: Hvis man er 100% sikker på, at en rute burde have rejsekort, og hvis man viser sit rejsekort, kan som regel få lov at rejse gratis med, hvilket også må være rimeligt. Især hvis man ikke har mulig for at bruge anden billetform (intet klippekort og ingen kontanter).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak