Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Priser udland igen - nu med bus (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 2/12 2014, 14:54 (3404 dage siden) @ BoergeOf61

I går fandt jeg ud af, Eurolines har direkte busser mellem Jylland og Köln. Den samlede rejsetid er 3 - 4 timer længere end med tog, og busserne standser ikke mellem Århus og Aalborg.

Et nærmere kig på køreplaner afslører, at busserne især taber tid i Tyskland. Eks.: Köln - Århus d. 1/3:

[image]

[image]

Rejsetiden fra Köln til Hamburg er ca. 8 t. med bus mod 4 t med tog. Fra Hamburg til Flensburg er toget kun 10 min. hurtigere end bussen, og fra Flensburg til Århus er bussen ca. 30 min. hurtigere end tog via Middelfart. Det bør en dansker som jeg vist ikke tænke for meget over.

Den anden vej køres fra Århus kl. 9 med planmæssig ankomst til Köln kl. 22 d. 28/2. Med tog regner jeg med afgang fra Århus kl. 7:56 og ankomst til Köln kl. 16:50. De fem timer er afgørende, når formålet med turen er en koncert i Lanxess Arena kl. 19:30. Valg af bus bliver noget dyrere, når det kræver en ekstra overnatning.

Selvom komforten muligvis er nogenlunde den samme, har busserne ingen stewardesser men ophold hver 3. el. 4. time, hvor mad og drikkevarer kan købes. Laveste pris med bus er kr. 419 fra Århus, mens jeg har betalt ca. kr. 808 for en togbillet til 1. klasse fra Randers til Köln.

På hjemrejsen er planmæssig ankomst til Randers kl. 20:55 altså 1 t. 25 m. efter bussens ankomst til Århus. Til gengæld skal jeg fra Köln fire timer senere nemlig kl. 10:10. Det giver mulighed for morgenmad på hotellet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak