Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kalenderlåge nr. 15 (løst - efterskrift) (Generelt)

af Niels Munch, 15/12 2014, 12:41 (3413 dage siden) @ Tolpen
redigeret af Niels Munch, 15/12 2014, 13:00

Det er den nye letbane i Sassari på Sardinien i Italien (950mm) med Sassari "fjernbane" stationen i baggrunden.

Ligheden med Danmark er vel, at de også her satser på Ansaldobreda køretøjer - og man ikke kan se dem i drift (på billedet) :-)
Men ellers er ligheden vel, at man også her "genopliver" sporvognen.

[image]
Sassari, Sardinien - stationsforpladsen, 08-2004 (nm).

Kære Lasse,

Det er helt korrekt besvaret; du har vundet stafetten for i morgen - tillykke!

Sassari, øens/regionens næststørste by, havde under vort besøg en flunkende ny og ubenyttet sporvej liggende med signaler og køreledningsudstyr etc., kaldet Metrosassari. Efter sigende var den første AnsaldoBreda Sirio af ialt 4 stk. - designet af Pininfarina - ankommet ultimo maj 2004, men gemt godt af vejen.

Derfor ingen vogne på mit foto.

Den knap 2,5 km lange linie fra stationsforpladsen og "ud i byen" blev først taget i drift den 27.10.2006, idet godkendelsesprocesserne trak ud, både f.s.v.a. sikkerhedsregler, rullende materiel og infrastruktur.

[image]
Sassari FdS; forbindelsesspor for Metrosassari med køreledning ses t.v. Bag porten er stationsforpladsen, 08-2004 (nm).

Byg- og driftsherre var Ferrovie della Sardegna (FdS), der i øvrigt forestår driften af øens 950 mm smalsporsbaner, hvor Sassari er knudepunkt for banerne i denne provins.

Derfor skulle de eksisterende FdS værksteder anvendes som depot m.v. for letbanen, ligesom man ville elektrificere videre ud ad FdS' dieselstrækninger efter "tram-train" idéen. Men her var myndighederne genstridige og forlangte størst mulig adskillelse mellem systemerne. Således blev den elektrificerede delstrækning til Santa Maria di Pisa (knap 2 km), som blev ibrugtaget i 2009, nyanlagt ved siden af dieselbanen. Derfor taler man om at elektrificere hele områdets 950 mm net, herunder strækningen til Alghero, så det bliver "ren letbane".

Der var ikke meget at finde i medierne om dette projekt ud over f.eks.:

- brok over sporvejsanlæggets "ødelæggelser" i den ældre bydel,
- brok over, at sporvejen ikke er anlagt dobbeltsporet, men kun har én krydsningsstation i byen,
- brok over, at FdS skulle stå for projektet,
- brok over forsinkelser og fordyrelser.

Sirio-vognene blev vist ikke leveret til tiden, ligesom prøvekørslerne - næppe overraskende - afslørede problemer med køretøjerne. Men de var jo ikke hovedårsagen til projektets sene forløb.

[image]
Sassari - FdS togene fra Alghero ankommer på "FS-siden" af stationen - i treskinnespor, 08-2004 (nm).

Turistkørsel med veterantog findes også i området, men det er en ganske anden sag.


Bedste hilsener
Niels


PS: Vognene til den nye sporvej (2008) i øens hovedstad, Cagliari, er leveret af SKODA!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak