Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp til jernbanefagord (Generelt)

af Nordexpress, 15/12 2014, 16:49 (3418 dage siden) @ cwe

Hej Christina,

Kunne vi ikke få lov til at kalde det jernbaneterminologi, her på sitet har vi lidt aversion mod udtryk som togchauffør mm.

Men jeg undres da over, at du ikke henviser til såkaldt tekniske ordbøger som den megatykke røde tekniske ordbog, jeg desværre ikke har lige ved hånden, eller Clausens tekniske ordbøger.

Nå, mit forslag til den uafhængige bremse vil da være en skinnebremse eller en magnetskinnebremse, se f.eks. denne artikel fra ingeniøren - der er talrige formuleringer i Ingeniørens dækning af IC4 toget

IC4 kørte løbsk

Mht. din skinnebil så findes der en lang række arbejdskøretøjer, som man i dag ikke ville kalde en bil, men som kan køre på vej og på skinner - det må afhænge af, hvad den sådan egentlig ligner, se f.eks. dette billede, det ville man ikke kalde en bil - måske noget med dual- eller multi- lidt efter hvor populært det skal være - det ligner jo i alt fald en traktor

skinnestyret gravko?

En coaster er vel stadig et skib, altså et mindre skib, der sejler i nærtrafik eller som feeder til større havne. Billedet på en coaster i stormvejr er da en meget god beskrivelse af et løbsk tog, men der er intet fast dansk udtryk knyttet hertil. Rutschebanevognstamme ville komme det nærmest eller rutschebanetog.

Nå, jeg bliver sikkert hurtigt modsagt af d'herrer på forumet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak