Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 16/12 2014, 08:32 (3418 dage siden)

I dag viser jeg billeder, fra dengang da man havde tid til at rejse med skib mellem Århus og Kalundborg, en meget afslappende sejltur, hvor man kunne nå at få sjælen med. Og toget til København holdt parat i Kalundborg og ventede! Dengang kunne man, ud over de mange flotte i drift værende maskiner både i maskindepoterne og på strækningerne, opleve mange andre spændende ting rundt om i jernbanemiljøet, og jeg vil slutte året af med at vise nogle af disse ting.


[image]
R 959 henstillet på havnebanens spor syd for hovedsporene på Århus rangerbanegård i maj 1984. I en periode var R 959 reserveret til Jernbanemuseet, men i 1985 blev den ophugget af Henriksen i Århus.


[image]
Denne Q-vogn har tilhørt HHJ, men fungerer på billedet som ekstra lagerkapacitet for Thorstensen Korn & Foderstoffer. Juni 1982 stod den ved Malling station på en sporstump, som ikke længere havde forbindelse til Odderbanen. Vognen må enten være Q 163 eller Q 195.


[image]
RHJ M4 ses her 1975 i Langå. Motorvognen har haft en omtumlet tilværelse. Den blev leveret 1926 til SFJ som MB 2, 1949 til DSB som MBF 482, 1952 til OMB som MH 6, 1966 til RHJ som M 4 og 1969 til MHVJ som RHJ M 4. Ifølge DJKs hjemmeside har motorvognen i længere tid været under en længerevarende restaurering, og man kan da kun ønske, at den en dag kommer ud at køre for egen kraft.


[image]
Bgh, ca. maj 1982. De fleste af denne type vogne blev udrangeret i begyndelsen af 80’erne. Tre af vognene blev overdraget til DSB Museumstog og enkelte andre blev ombygget til tjenestevogne. Jeg er usikker på hvor billedet er taget, men mit bud er Randers. Og hvem ved? kan det måske være en af de tre vogne til DSB Museumstog?


[image]
F 668, Århus havn, 1987. Har siden den blev leveret i 1923 været stationeret forskellige steder i 2. distrikt. Efter at den blev udrangeret i 1971 blev den først solgt til Århus kommune, som lod den opstille på en legeplads. I 1987 blev den overdraget til KLK. Siden 2010 tilhører maskinen Jernbanemuseet.


[image]
MX(I) 132, Århus rgb, havnesporet ca. 1982. Maskinen blev udrangeret i 1958 og overgivet til Jernbanemuseet. Fra 1999 kunne man på museet se maskinen nylakeret, men dog ikke køreklar. Ifølge Forums database er MX 132 fra 27. august 2014 flyttet til Randers.


[image]
N 208 venter på at blive ophugget i Bjerringbro, 1974.


[image]
Henstillet materiel på havnebanens spor nord for hovedsporene på Århus rangerbanegård i 1983. Sporene havde denne betegnelse, fordi de blev benyttet til at bringe godsvogne til Århus havn uden at skulle krydse hovedsporene.

Jeg vil slutte med at sige en stor tak til alle, der i det forløbne år har bidraget med spændende og lærerige indlæg og en særlig tak til de der har bidraget med rettelser og kommentarer til mine indlæg. Jeg ønsker alle her i forummet en rigtig glædelig jul. Efter Nytår vender jeg tilbage med flere billeder fra en svunden tid.


[image]
Julen 2014, vinterlandskab

Kilder: Jernbanen.dk forum database

Rettelser og kommentarer er meget velkomne!

M.v.h.
Keld Zumbach


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak