Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp til togterminologi (Generelt)

af cwe, 16/12 2014, 10:31 (3417 dage siden) @ Jens V

Og så satser vi naturligvis på, at du styrer udenom de klassiske faldgruber... :-)

Vi har set en "engineer" blive til en ingeniør,
vi har set en "train driver" blive til en togfører,
vi har set et "freight train" blive til et fragttog, og
vi har set en "fire man" blive til en brandmand.

Har du styr på "dispatcher"? "Signal man"? "Throw a switch"? (så vidt jeg husker, spiller den handling en central rolle i starten af filmen).

Ordet "engineer" burde være forsynet med røde advarselslamper i samtlige ordbøger. Det kan være alt fra en halvskolet tekniker til en ingeniør til maskinmesteren på et skib. Og i et tog er det lokoføreren - som ikke må forveksles med togføreren, som er den, der fløjter afgang, foretager billetkontrol mv. samt er leder for resten af togpersonalet i toget. Jeg har brugt togfører om "conductor" i filmen.

(Min papbror er lokofører. Hvis jeg begynder at lade en togfører køre lokomotiv, bliver jeg hånet.)

"Fire man" og "signal man" optræder ikke i filmen, så det har jeg ikke brug for at vide hvad hedder på dansk lige p.t. Man ser ”dispatcher” (trafikleder), men hans titel nævnes aldrig. Vi får bare at vide, at han sidder på ”the dispatch”, som er blevet til ”centralen”, fordi ”fjernstyringscentralen” er et forbandet langt ord at skulle klemme ind i en undertekst, hvor jeg kun har 74 anslag at rutte med, og orddelinger er forbudt.

”Throw a switch” har jeg fået at vide er at omstille et sporskifte. Er der et mere jernbanejargonagtigt udtryk for det, som jeg kunne pifte mine tekster op med?

Oversættelse er en kunst - uden sammenhæng i øvrigt vil jeg gerne anbefale bogen her: Ti faldgruber - oversættelse for ikke-oversættere. Den er (bl.a.) til alle os, der sidder og jamrer bedrevidende foran skærmen eller hulker hjerteskærende, når vi læser avisartikler fra USA... :-)

Kirsten sidder ved skrivebordet over for mig og storsmiler over, at du anbefaler hendes bog. Vi har været kolleger i seks år, og vi deler tit serier til tekstning med hinanden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
ContecRailDSB MV1101

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak