Jeg foreslår at vi ender med dette (Generelt)
Billedet af hvad der faktisk foregår synes jo nu klart. Diesellok'et vender bagende mod godstogets bagende, der er i færd med at fjerne sig.
1) Herr A Anbefaler jo ikke conventional wisdom, men går imod denne. At kalde dette fornuften synes jeg er misvisende.
2) Thrust er fagtermen for drivtrykket fra en jetmotor på et fly. Counter-thrust er det at vende jetmotorerne under landing for med et modsatrettet lufttryk at forkorte bremselængden, f.eks. på et hangarskib. I vore støjplagede dage er det som regel ikke tilladt i normal drift i en almindelig lufthavn, men kan lade sig gøre også på et passagerfly.
3) Min lettere justering bliver derfor denne:
Lærebogen siger, at I bare skal give fuld kraft i modsat retning
– men I får mere ud af at veksle mellem fuld kraft og dynamisk bremsningSå mister vi fremdrift
Nej, det opvejes af motorbremsens [adhæsions-] virkning
Du har ret i det med lærebog kontra fornuft. Og så tror jeg, at "bremsens virkning" kunne være en god 'gummiløsning' til den sidste replik. Så roder jeg mig ikke ud i at tage stilling til, hvilken kraft der virker hvordan på hvad.