Så køres der på Esbjergs nye havnebane (Generelt)
Der har været stillet spørgsmål om Esbjerg terminalen til Transportministeren, der har indhentet svar fra Banedanmark:
Hvis man tager de negative briller på, så kan man vel sige, at det har kostet omkring 58 mio. kr. at bevare lastbilernes fortrin som transportmiddel til/fra Esbjerg havn.
Havde man ikke foretaget investeringen, så ville debatten til stadighed gå på at flytte gods fra vej til bane, men nu kan man med sindsro læne sig tilbage og forklare, at man har ofret 58 mio. kr. på faciliteter til banetransport, men ingen vil benytte dem - lastbilen er altså bare bedre.
Hvor meget har projektet indtil videre kostet Esbjerg Havn, for de 58 mio. dækker jo kun skinner og sikringsanlæg/overkørselsanlæg.
Asfalt, perimetersikring og andre nødvendige ting påhviler Esbjerg Havn af udføre, men er det sket ?