Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysk Femern-projekt forsinket (Generelt)

af ulca, 21/12 2014, 15:32 (3412 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af ulca, 21/12 2014, 16:06

Mit gæt:

På langt sigt er en nybygget tosporet bane væsentligt bedre end at elektrificere den gamle enkeltsporede.

Set ud fra et dels miljø synspunkt, dels et hensyn til yderkantsområder, så ville det ideelle være at bevare den eksisterende strækning som regionaltogsstrækning og elektrificeret. Den nye strækning kan så betjene diverse ICE og internationale godstog.

Samtidig er hele Femernprojektet en dansk ide som tyskerne er blevet hevet ind i - for nogens vedkommende skrigende og sparkende. Derfor har det taget alt for lang tid at få debatten gjort færdig og projektet på plads fra tysk side.

Det er da vist en modificeret sandhed. Taler vi om Femnernforbindelsen i form af en hurtig international trafikforbindelse, reelt blot et andet navn for Fugleflugtslinjen, blev en sådan forbindelse introduceret allerede i 1864 af en civilingeniør fra Glückstadt, og selv efter nederlaget var der en vis interesse på begge sider. Derudover har både danske og tyske politikere talt positivt for en fast forbindelse, navnlig i Holstein nord for Lübeck hvor man ser den som mulighed for at få opgraderet strækningen til Fehmarn.

Men fordi man ender med den bedste løsning og fordi den tyske regering allerede har brugt rigeligt politisk kapital på Femernprojektet, så kommer Danmark og Magnus Togmus til at sluge forsinkelsen og får ikke andet igen end et undskyld og nu skal vi nok skynde os så meget som muligt. En erstatning eller lignende vil være politisk umuligt internt i Tyskland.

Det er jeg nu ikke så sikker på, især ikke med en bindende traktat lurende i baggrunden. Hvis tyskerne vil have mere tid, må de bede om at få genforhandlet traktaten. Derudover har de jo, ligesom os, søge om betydelige tilskud til projektet når nu det er en korridor som EU prioriterer ret højt. Og disse tilskud gælder både projektering og byggeri.

Og nej, der bliver ikke købt tosystemstog eller andre ting fra togentusiasters våde drømme til en overgangsperiode på måske fem år. Når det gælder gods vil så meget som muligt stadig gå over Fyn og resten vil skifte lokomotiver i Puttgarden.

I en et. overgangsperiode vil godstog nok fortsætte som i dag, men ellers er det jo meningen at størsteparten af godstrafikken over Fyn og Jylland skal flyttes til Femern.

Når det gælder passagerer - tja, enten så finder man en løsning, hvor dieseltog får dispensation til at køre i tunnellen eller også kommer man til at skifte enten tog eller lokomotiv i Puttgarden, sikkert ved hjælp af noget sammenskrabet gammelt materiel. Det kan måske blive den tyske modydelse, at man vil kunne finde lokomotivtrukne vogne og ellokomotiver nok hos DB for en periode til at det kan lade sig gøre med et lokomotivskift. Men nogen større forbedring i trafikken vil man ikke se før den nye strækning i Tyskland er færdig.

(hvis det ellers teknisk kan lade sig gøre, så kan det også være at man sætter et diesellokomotiv til at trække et ICE den forholdsvis korte strækning fra Puttgarden til Lübeck)

Det lyder helt klart som en fornuftig løsning. Men hvad definerer du som en forholdsvis kort strækning? En hurtig opmåling på en kort viser, at både per jernbane og per motorvej er strækningslængden på ca. 88,5 km +/- et par hundrede meter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak