Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstransport Hirtshals - OT om ophavsret (Generelt)

af Niels Bak, 14/1 2015, 09:29 (3388 dage siden) @ Svend

Nu er det jo samme lov, der gælder ligegyldigt hvad de skriver på hjemmesiden. Om den tekst er der eller ej ændrer intet. Og her tror jeg også du skal lægge mere mærke til, hvad det er, de ikke skriver.

For det første står der ingen ting om links - for links er ikke en gengivelse af artiklen.

Og for det andet er et citat netop ikke en gengivelse. En gengivelse er et genoptryk/kopi eller hvad mediet nu er af hele eller væsentlige dele af det originale "værk". Citatretten gælder for alle tekster (der gælder andre regler for lyd og billede), men er netop kun det: Retten til at citere et kort uddrag.

Så det eneste man kan bruge deres "skrub af" tekst til er at vide, at de nok vil være ret emsige, så det vil være ret dumt at forsøge at strække citatretten og f.eks. gengive halvdelen af artiklen. Selve teksten er ikke mere værd end en lodsejer der sætter et skilt op med "ingen adgang" på en vej med offentlig vejret. Der bliver man altså heller ikke dømt for at bruge vejen alligevel.

P.S. Skriver som gæst da min indlogning af en eller anden grund forsvinder pist, når jeg vil gå ind og kommentere...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak