Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langsomme DSB busser til Bornholm (Generelt)

af LasseG, 17/1 2015, 15:05 (3381 dage siden) @ Mads Olesen

Jeg beklager alle mine faktuelle fejl...

Godt, det er jo den bedste start på en saglig debat om det rette betjening af Bornholm.

Hammerodde betjener ikke Sassnitz idag.. Det er en sæsonoverfart.. Den betjenes 28 marts - 31 oktober.

Haha - I know, godt at du er begyndt at kigge på realiteterne


Som du er inde på kan Hammerodde godt betjene Rønne - Sassnitz i en dobbelttur dagligt, inden forpligtelserne på Køge ruten. Så flytter vi altså 400 rejsende frem og tilbage.

I Højsæsonen er der 2 til 3 dobbeltture. De kan ikke realiseres fremover ved bortfald af Povl Anker... Resultat : færre turister og svigtende indtjening.

Forkert, det er 1 til 2 dobbeltture - der er aldrig mere end 2 dobbeltture på en dag, maks 10 dobbelture på en uge.

http://www.faergen.dk/media/2905384/bornholmerfaergen-sejlplan-2015.pdf

Spørgsmålet er så hvor mange turister der ved denne mindre kapacitet fravælger Bornholm og hvor mange som benytter en alternativ rute til/fra Bornholm.

Det ville være dejligt (liberalt) med et selskab, der ville drive ruten på markedsvilkår.
Men Bornholm er hånden på hjertet et udkantsområde, med få muligheder for udvikling af bæredygtige arbejdspladser.

Nej - vel også derfor man gerne har ville nedsætte billetpriserne på overfarten og særligt fragtpriserne bliver jo sat ned nu?

Derfor er turismen vejen og dermed gode trafikforbindelser, disse kunne potentielt også tilgodese folk der pendler.

Pendlere til/fra Sassnitz ?

Derfor er der i disse måneder en del utilfredshed på Bornholm, når dette såkaldte trafikforlig udråbes til at være en god aftale der gavner Bornholm.

Der bruges flere penge nogle steder og spares andre steder.

I øvrigt er bortfaldet af IC Bornholm problematisk (så kom jernbaneindholdet tilbage), idet togforbindelsen er resultatet af den ordning der skulle erstatte sejladsen til København.

Husk at IC Bornholm blev opstartet af DSB uden tilskud fra staten!
I øvrigt vil der selv efter et eventuelt bortfald af IC Bornholm stadigt være togforbindelse med skift i Malmö. (Som kan gøres uden den store rejsetidsforlængelse)

Et konstruktivt forslag kunne jo være at nogle Øresundstog fortsætter til Ystad fra Malmö i stedet for de andre nordlige destinationer. Malmö er alligevel i gang med indfører ringtog, tog til/fra Trelleborg - så man kunne måske kigge lidt på det i stedet.


Men alt dette kan politikerne jo blive spurgt om til folkemødet 2016. Men chancen for uvidenhed om emnet er overhængende, idet den typiske politiker, fra rød til sort, sikkert vælger at flyve til Bornholm på skatteydernes regning.

Hvorfor vente til 2016?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak