Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kriteriet for valg af lokomotiver (Generelt)

af ulca, 19/1 2015, 12:21 (3357 dage siden) @ Lkf MZ

Her fra siden, helt præcist her. Men enten er de oplysninger så forældet, ellers må der være sket en fejl da siden blev skrevet; i så fald kan admin forhåbentlig rette fejlen.


Der er flere fejl desangående, men det er ihvertfald ikke fakta med de 1800 ton i den periode jeg har kørt med litra MZ.

Har du tilfældigvis været lokomotivfører på EG? I givet fald, hvad kan/må de så trække? Kravet var et 2.000 tons godstog på 15,6 promille stigning, men kan/må de trække mere end det?


Det kan de skam også godt trække - sikkert også mere end det, men så kommer der et krav om rømningstiden i Storebæltstunellen oveni.

Det regnede jeg godt med, men hvor meget mere kan de trække? Hvis de 15,6 promille er en forholdsvis eller meget stor stigning, hvad kan de så præstere på f.eks. en flad strækning? De vejer jo som bekendt 132 tons, hvilket med 6 aksler giver et akseltryk på 22 tons, og en ydelse på 6.500 kW, eller lige knap 8.800 HK. Efter sigende det stærkeste lokomotiv i "normal" trafik, altså ikke f.eks. i fast rutedrift med faste togstammer (som f.eks. de lokomotiver som trækker de såkaldte "shuttletog" gennem Eurotunnelen, som findes med to ydelser; 5.600 kW (ca. 7.500 HK) og 7.000 kW (lige knap 9.400 HK) her i Europa. Og muligvis i verden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak