Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diesel under elledninger igen igen (Trafikpolitik)

af Nordexpress, 19/1 2015, 13:01 (3378 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for linket. Jeg vil da egentlig give vores se-lyst-på-livet-transportminister ret i, at det er en rigtig god ting, at tyskerne nu melder, at de har taget det ny dobbeltspor og ny broer ind i trafikplanen frem til 2024. Det er faktisk en god melding - svarende til de avisrygter, jeg har meddelt her på forumet.

I det sydlige udland ses det ved omkørsler pga. sporarbejder, at man spænder et diesellokomotiv foran el-loket og således bevarer hele godstogsstammen, såfremt denne fortsætter elektrisk på den anden side af omkørslen. Men tunge godstog skal vel køre gennem Sønderjylland frem til nye Fehmarnsundbroer står færdige i 2024.

Og da litra 605 næppe holder til 2024 alligevel, må der jo bare findes nogle personvogne, der kan køre bagefter et passende lokomotiv på hver af side af Puttgarden. Af andre rapporter fremgår, at man gerne vil undgå dieseldrift i Femerntunnellen. Omend det vel netop er det, der foregår i Storebæltstunnellen hver dag.

Det kunne måske vise sig at være en fordel i modsætning til i dag, hvor der om sommeren er problemer med manglende pladser til folk, der vil med ICE toget, pga. den meget stramme kapacitetsplanlægning, at kun eet togsæt overføres med færgen og at der ofte mangler togsæt til den 'lokale' trafik til og fra Puttgarden, hhv. til og fra Rødby. Der kunne et variabelt antal personvogne vel være en god ting i indkøringsperioden for den alt i alt hurtigere forbindelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak