Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diesel under elledninger igen igen (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 19/1 2015, 18:31 (3375 dage siden) @ KimC

Det kunne også blive et mere reelt valg, hvis BDKs bestræbelser for 1000 meter lange godstog bærer frugt. Det kræver mindst Et el lok og et diesellokomotiv til at trække så store tog. Diesler hjælper til ved stigninger og acceleration, mens el loket trækker toget alene, når der "cruises". Måske kan dieselen så trække godstoget på den tyske side, indtil toget når køreledningerne ved Travemünde. Både Siemens og bombardier tilbyder diesel og el lok, der kan køre i forspand.


Det kan da også lade sig gøre udelukkende med elloks?!?!


Ja, hvis der er køreledninger. Diskussionen går jo netop på at de ikke når at blive færdige til tiden.

'Diesler hjælper til ved stigninger og acceleration, mens el loket trækker toget alene, når der "cruises"' lyder ikke som møntet på en strækning uden ledninger?

Det lyder heller ikke som særligt virkelighedsnært på strækninger med ledninger....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MH356
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak