Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diesel under elledninger igen igen (Trafikpolitik)

af Gæst1, 19/1 2015, 18:42 (3384 dage siden) @ Svend

Ikke desto mindre er der konkrete undersøgelser og ideer herom. Fidusen ift Danmark vil være, at et diesellok på flad bane kan trække ca 2000 tons. Et ellokomotiv kan trække noget mere. Ved stigningerne på de faste forbindelser kan et moderne ellokomotiv trække ca 1900 tons. Med en øget toglængde kan belastningen for kombitog øges til 2500 ton, hvilket et ellok fint klarer alene "på land", men ikke kan "på vand". Fidusen med at slæbe et diesellok med er muligheden for at komme op fra tunnellerne med tunge lønsomme tog. Husk at infrastrukturafgifterne i Danmark er meget høje, mens diesellok er noget billigere at købe eller lease end el lok.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MT155

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak