Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering til Puttgarden forsinket (Generelt)

af Dampfmeisteren ⌂, 23/1 2015, 13:21 (3374 dage siden) @ KimC

Storebæltstunnelen blev som bekendt heller ikke færdig til tiden, det var ellers meningen at jernbanen skulle have haft fordel af at den faste forbindelse for tog kunne åbnes nogen år før bilforbindelsen. Det gik som bekendt anderledes, og det kan nemt ske igen når det nu er jernbaneanlæg. Biltrafikken er bygherrerne generelt mere bange for at sylte.

Forsinkelsen af Storebælt skyldtes at man af miljøhensyn valgte en boret tunnel istedet for en sænketunnel.
Da jordbundsforholdene viste sig at være væsentligt dårligere end forundersøgelserne gav udtryk for, var der massive problemer med at bore tunnelen og kun ved frysning af jorden for stabilisering lykkedes det.
Havde man valgt en sænketunnel er det min klare overbevisning at jernbaneforbindelsen var åbnet i 1993, som planlagt.
Øresund åbnede f.x. til tiden.

Bygherren syltede biltrafikken på Storebælt, idet hængebroen kunne have været færdig til tiden, således at vej og jernbanen kunne have åbnet samtidigt i 1997.
Nu valgte man at "sylte" vejdelen til 1998.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak