Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Englænder og Hollænder - en tolver. (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 23/1 2015, 17:18 (3352 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg stødte på dette billede i Jernbane-Bladet, juli 1948, side 10. Fredericias stationsforstander udtaler:

"Vi har et [sporskifte], der har tolv Tunger. "Tolvfingertarmen" hedder det populært. Det er lagt der for at give Lyntogene en blødere kørsel".

Hej
apropos den blødere kørsel for lyntog gennem Fredericia så fandt jeg lige dette:

[image]

Peter Knutzen: 40 aar i statens tjeneste, p 50.

og fra DSB's Årsberetning 1936:

[image]

Jeg tror billedet er fra den nordlige af mine markeringer af "englændere" i gennemkørseltogvejen Nyborg-Vejle, men alligevel ikke???

lidt OT og dog:

I Holland byggede man en firesporet tunnel i Rotterdam under Koningshaven og Niuwe Maas i årene 1987-1994, ved den vestlige tunnelrampe anså man at englændere med hældning 1:9 ville være en afsporingsrisiko og man udviklede en ny type med hældning 1:12, dyr som bare den iøvrigt ("zeer kostbaar"). Den beskrives som "een engels wissel gecombineerd met een bewegbaar kruis". Egentlig er det jo ikke sporskiftetunger i midten.
Den blev prøvelagt i Rotterdam CS westelÿke splitsing i 1988 for at høste erfaringer med typen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak