Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Russiske koblinger (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 24/1 2015, 18:43 (3351 dage siden) @ esni

Så vidt jeg har forstået, så benytter russerne en form for centralkoblinger.

Så vidt jeg også har forstet, så er der russiske vogne, der efter hjul- eller boggieskift kører ud på det normalsporede europæiske jernbanenet.

Hvordan kobles de til det øvrige rullende materiel?

Er der nogen der har billeder?

Hvis wikipedia har ret, så er der også en videreudvikling atf den russiske kobling, der skulle kunne bruges i flæng med den traditionelle skruekobling, så man kunne indføre den nyere kobling gradvis. Er der nogen her, der ved mere om det?


Ryssarna kör med en typ av automatkoppel kallat SA-3. Ofta skrivs de också SA3. Kopplen har varit standard i Ryssland och i det tidigare Sovjetunionen sedan 1950-talet. Det går att koppla ihop ett fordon med SA3-koppel med ett annat som har skruvkoppel. Det vanliga är att man då sätter en adapter som är en sorts länk på SA3-kopplet som man sedan ansluter till kroken på ett skruvkopplat fordon. SA3-koppel är standard i alla länder som tidigare tillhört Sovjetunionen men också delvis i Finland där loken har dessa koppel, vissa godsvagnar men däremot av någon anledning inte på personvagnar, bortsett från de som rullar till Ryssland.

SA3-koppel finns i viss utsträckning även på normalspår. I Sverige används SA3-koppel som standard på Malmbanan. I Turkiet är SA3-koppel numera vanligt på flera godsvagnar och lok. Iran har delvis SA3-koppel som standard på sina fordon på lok och godsvagnar, men inte på personvagnar. Irak har SA3-koppel som standard, även på personvagnar.

När det gäller ryska sovvagnar som spåras om till normalspår för att gå i Europa brukar de koppel som ska gå ihopkopplat med vanliga normalspåriga fordon bytas ut till skruvkoppel. Däremot brukar man ofta låta SA3-kopplen sitta kvar där de ryska vagnarna även efter omspårning går ihopkopplade.

En vidareutveckling har funnits på SA3-koppel tänkta att användas på normalspåret här i Europa. UIC tog fram UIC-kopplet som provades framförallt under 1970-talet. Kopplet är kompatibelt med SA3-kopplet men det är ännu större. Detta är tänkt att även ha snabbkopplingar för tryckluftsbromsarna och tågvärme. Även annan teknisk utrustning är täkt att kunna sättas in i kopplet. Detta blev ett tungt och klumpigt koppel.

Jag vet inte om det någonsin gjordes prov med UIC-koppel i Danmark. I Sverige gjordes det däremot flera prov med UIC-koppel. Även i bland annat Tyskland och Italien gjordes dessa prov Jag tror att även Norge gjorde ett antal prov med UIC-koppel. Under 1970-talet trodde man att UIC-kopplet skulle ersätta skruvkopplet i hela Europa omkring 1985, därefter försenades detta och man trodde det kunde komma omkring 1990. Till slut insåg man att ett stort koppelbyte skulle kosta väldigt mycket pengar och att man i flera länder saknade resurser för detta byte av koppel som var tänkt att ske i hela Europa med normalspår på ungefär en vecka. Idag finns inga ambitioner att byta ut skruvkopplen. Skulle man i framtiden trots allt byta skruvkopplen blir det nog inte det stora klumpiga UIC-kopplet utan det blir nog troligen ett smidigare koppel.

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB E36Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak