Russiske koblinger, et sp.om buffer (Generelt)
Øøh, det har jeg aldrig hørt om før? Dengang DSB bestilte MZ'erne så skulle der være mulighed for "opgradering" til centralkobling... Hvor har du hørt/læst det henne???
Dengang man forventede, at skruekoblingen inden for en kortere årrække skulle erstattes med centralkobling, forelå der en UIC-forskrift om, at alt nybygget jernbanemateriel skulle forberedes derfor. Det skete også for alle MZ - bortset fra "protypen" 1401.
Nemlig. Kendes kan forberedelsen på, at krogen ikke er monteret direkte på pufferplanken, men på en konstruktion siddende henover en større udskæring i pufferplanken. Et stykke bag denne udskæring sidder den egentlige koblingsbasis, hvor centralkoblingen altså også vil kunne monteres. Lokomotiver og vogne bygges stadig på denne måde.
Også på f.eks tysk materiel ses det tydeligt hvilke loks der er forberedt, og hvilke der ikke er forberedt for centralkobling. Her to fotos til sammenligning:
Her en 141'er med gammel pufferplanke:
http://www.lokfotos.de/fotos/1990/0730/11195.jpg
Og her er en BR 140 med ny pufferplanke:
http://www.lokfotos.de/fotos/1990/0730/11209.jpg
I Tyskland anvendes centralkoblinger siden 1970'erne på tunge malmtog, tidligere blev de fremført af BR 151 (og enkelte BR 140) i dobbelttraktion, nu af BR 189 i dobbelttraktion.
2x BR 151 med AK (Automatkupplung) og malmtog:
http://www.bahnbilder.de/bilder/br-151151-ak-mit-dem-31521.jpg
2x BR 189 med AK (Automatkupplung) og malmtog:
http://bahn007.startbilder.de/1024/doppeltraktion-br-189-mit-automatischer-79588.jpg
2G S-togene var, så vidt jeg husker, også forberedt derfor, ligesom det f.eks. skete for nybyggede godsvogne.
Det er rigtigt. Jeg mener også at frontlågerne blev ændret med 2. leevering for at skaffe plads til disse koblinger.
Et par sæt fik sågar centralkobling monteret, så også i Danmark var der et enkelt forsøg
Mvh MSS