Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Russiske koblinger, et sp.om buffer (Generelt)

af OLL, Ballerup, 25/1 2015, 23:49 (3372 dage siden) @ Steff

Go´aften Oliver!

I slutningen af 1950´erne og begyndelsen af 1960´erne arbejdede man internationalt i Europa for at overgå til centralkobling på gods- og personvognsmateriellet, hvorfor litra MZ (minus 1401) teknisk blev forberedt i rammen, til at kunne anvende denne type kobling. Hvilken type centralkobling var man dog ikke helt enige om.
Der anbragtes i hver ende en kraftig fjederpatron, der kunne anvendes såvel til en konventionel trækkrog som en mulig kommende centralkobling.
Hvorfor det ikke blev til noget kan jeg ikke huske og har ej heller viden derom. Men konstruktionen gjorde jo, at de MZ´er der kom til Australien, hurtigt kunne få monteret en centralkobling og fjernet bufferne.
Det lidt værre - bortset fra bogen "GM Diesellokomotiver i Danmark, DSB litra MZ Type 645", side 53 højre spalte midtfor - kan jeg ikke henvise til en skrivelse og du må spørge forfatteren eller også er der en læser der kan uddybe hér.

Men den skulle altså god nok!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det er godt nok sandt det man siger, at der ikke kan gå en dag, uden at lære noget nyt, og her blev jeg i hvertfald en hel del klogere :-)

Mange tak til Steff og alle jer andre der bidrog med ny og spændende viden :-)

Med venlig hilsen, en kun 20 årig Oliver :-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak