Russiske koblinger (Generelt)
Engang på Hamburg Altona så jeg en BR 151 med centralkobling brugt som rangermaskine med stammer fra Langenfelde. Desværre fik jeg ikke nærbillede af koblingen med personvognen, men det kunne se ud som om der er noget fastgjort til krogen på personvognen. Da 151'eren kørte lidt frem fik han vist noget rykket i stykker.
Mvh
Georg
Detta är UIC-kopplet som jag nämner längre upp. I Tyskland provades detta på några lok och vissa godståg fick faktiskt detta också en tid.
Det går alltså att koppla ihop dessa koppel med SA3-koppel. Den nedre delen av kopplet är avsett att placera kontakter för tågvärme och även att koppla ihop tryckluften med.
På Malmbanan i Sverige provades detta koppel under 1970-talet för att se hur detta skulle tåla snö is och kyla på vintern.
Under 1970-talet och början på 1980-talet fanns det en övertygelse i flera länder, bland annat Sverige att detta skulle ersätta skruvkopplen. Men så blev det aldrig.
Jag känner inte till om intresset för detta koppel var lika stort i Danmark som det var i Sverige och Tyskland under denna tid.
--
Niklas Bygdestam