Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Russiske koblinger (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 27/1 2015, 03:57 (3375 dage siden) @ mss-logoff


Detta är UIC-kopplet som jag nämner längre upp. I Tyskland provades detta på några lok och vissa godståg fick faktiskt detta också en tid.


UIC-koblingerne bruges i Tyskland den dag i dag! Jeg har tidligere linket til de tyske 151'ere og 189'ere dette indlæg:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=92580

Jeg har "Wikiet" emnet, og det drejer sig om UIC-koblinger af type AK69e.

Det går alltså att koppla ihop dessa koppel med SA3-koppel. Den nedre delen av kopplet är avsett att placera kontakter för tågvärme och även att koppla ihop tryckluften med.

På Malmbanan i Sverige provades detta koppel under 1970-talet för att se hur detta skulle tåla snö is och kyla på vintern.


Er centralkoblingerne på malmtogene så SA-3?

Under 1970-talet och början på 1980-talet fanns det en övertygelse i flera länder, bland annat Sverige att detta skulle ersätta skruvkopplen. Men så blev det aldrig.

Jag känner inte till om intresset för detta koppel var lika stort i Danmark som det var i Sverige och Tyskland under denna tid.


Der blev som nævnt afprøvet centralkoblinger på Københavnske 2. generations S-tog, om det var UIC-typen eller hvad det var ved/husker jeg ikke. Ellers kender jeg ikke til nogle danske forsøg.

Mvh MSS

Ja på Malmbanan är det SA3 eller mer korrekt SA-3. Så det är den ryska koppelstandarden på Malmbanan. Malmvagnarna och loken har dessa koppel. Vagnarna saknar buffertar medan loken är försedda med detta för att kunna dra skruvkopplade vagnar vid behov eller rangeras. Äldre malmtågslok litt Dm och Dm3 har normala buffertar och centralkoppel SA-3. Medan de nyare loken litt Iore har en speciell sorts buffertar som normalt är infällda, men som kan fällas ut om dessa lok någon gång skulle dra vagnar med skruvkoppel.

Angående UIC-koppel har jag inte heller hört talas om några prov med dessa i Danmark. Eventuellt kanske DSB inte hade något intresse i detta? Eller så litade man kanske på de prov som genomfördes i Sverige och i Tyskland?

I Sverige fanns det däremot ett stort intresse för UIC-kopplen hos framförallt SJ. Läser man om SJ:s prov med dessa UIC-koppel märker man att intresset var stort och att de var optimistiska och trodde på att dessa koppel verkligen skulle ersätta gamla skruvkoppel på 1980- eller 1990-talet :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak