Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 27/1 2015, 09:30 (3371 dage siden)

I dag viser jeg MZ-billeder fra den tid hvor ”Rødby-slæberne” blev trukket med GM-diesel. Først fra Helsingør og siden fra Københavns Frihavn til Rødby.

[image]
MZ 1405 og MZ 1439, Århus mdt, ca. 1983. MZ 1405 med flade puffer og skørt, MZ 1439 med sneplov og bøjler på front.

[image]
MZ 1434, Århus H, midt i 80’erne. Maskinen har endnu ikke fået monteret hverken bøjle på fronten eller sneplov. Jeg mener engang at have læst, at afløbssporet, som ses på billedet, var typisk for stationer bygget af engelske entreprenører, bl.a. Århus, og indgik som en del af sikringsanlægget. I baggrunden ses broen, der fører Frederiks Alle over banegraven.

[image]
MZ 1429+MX afgår fra Århus i begyndelsen af 80’erne. Maskinen har bøjler på fronten og sneplov. Røgen stammer (efter hvad jeg har fået fortalt) fra overophedet overskudsolie efter et besøg på værksted.

[image]
MZ 1456, Helsingør, 1986. Maskinen venter sandsynligvis på at bringe en ”Rødby-slæber” fra Helsingør til Rødby. I november 1986 åbnede Danlinkruten, hvorefter godsvognene blev sejlet fra Helsingborg til Københavns Frihavn og herfra videre til Rødby.

[image]
MZ 1402 med runde puffer og skørt afgår fra Århus H mod Langå, 1980.

[image]
MZ 1424 med flade puffer, underhængt sneplov, slutlygter og bøjler på front, Østerport i begyndelsen af 80’erne.

[image]
MZ 1408 holder her på Århus mdt, sommeren 1982. Halvtaget man ser på billedet dækker over et belastningsprøveanlæg. Man kunne somme tider, når man gik og fotograferede rundt omkring Århus banegård, høre en maskine med motoren kørende for fulde omdrejninger i stilling 8. Jeg gætter på at det jeg dengang hørte var en maskine, der i dette anlæg
[image]
fik testet sin elektriske ydeevne. Men måske kan nogen her i forum af- eller bekræfte min lommefilosofi?

[image]
En sommerdag i 1979 kører MZ 1420 med skørt og runde puffer gennem Hørning med godstog mod Århus. Året efter fik den monteret sneplove, elvarme og slutlygter. Hørning var allerede dengang udstyret med peronner, men der skulle gå mange år før man atter lod persontog standse her.


Kilder: Jernbanen.dk forum database
Banebøger: Motormateriel 5
samt lidt lommefilosofi og egen ikke altid for gode hukommelse!

Som tidligere nævnt skal tidsangivelser tages med forbehold. Rettelser og kommentarer modtages med tak!

M.v.h.
Keld Zumbach


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak