Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporvogne (Jernbanen i dag)

af Lars Kongshøj, 1/2 2015, 22:37 (3365 dage siden) @ mss-logoff

Det er helt klart at er der ikke plads til både sporvogne og biler, må man tildele dem hver sine korridorer.

Hvor der plads. Stort set al persontrafik ad Nørrebrogade per cykel eller bus.

Hm, har du overhovedet været på Nørrebro?

Bor her.

Der fiser biler rundt på kryds og tværs. Mange beboere har biler, og de skal kunne komme ind og ud. Spærringen af den indre del af Nørrebrogade har vist, at man godt kan lukke vejstrækninger for biltrafik, der skal bare være nogle alternativer.

Det er de færreste,der har bil. Der fiser ikke biler rundt i tilnærmelsesvis samme omfang som cykler.

Det er på det centrale Nørrebro kun mange biler på Jagtvej, hvilket er et problem ift. den kommende linje 8A. Det er primært gennemkørende trafik, der bør ledes ad Lygten i stedet.

I et nyanlagt net skal de selvfølgelig ikke køre i blandet trafik!
Det er en meget væsentlig faktor i alle nyanlæg af sporveje/letbaner i disse år, bare se Ring 3 planerne, eller planerne fra Odense og Århus (dog er der vist et lille stykke med blandet trafik i den Århusianske plan).

Cyklisterne kører alligevel hvor det passer dem, så man må som med bilerne begrænse cykelstiernes plads hvor det er nødvendigt.


Ja, og man har lige gjort cykelstierne bredere på Nørrebrogade og der er et stærkt lokalt ønske om færre biler.


Det vil heller ikke ændre sig, hvis man lukker den overvejende del af gaden for biltrafik.

Hvordan skulle man ønske færre biler på Nørrebrogade hvis der ingen er?

Ved Nørreport er en stor del af den indvundne plads ved reduktion af kørebaner inddraget til cykelparkeringsøer. Det er måske nok dejligt for cyklisterne, men ærligt talt ikke en særligt smart udnyttelse af pladsen. Man er gået fra møgforhold til luxusforhold for cyklisterne.


Hvad tror Morten Kabell vil mene om det? Nu har man endeligt fået skabt tålelige forhold.


Kabell drømmer først og fremmest om gode trafikforhold, han er ikke bare cykelborgmester!

Liste Ø.

Skal en sporvejs/letbanelinie i fremtiden føres ind til Nørreport, er netop denne del af arealerne ideelle at inddrage til stoppested, og vil nok også blive det. Her kan man også lave vendemulighed for tovejsvogne.


Vendemulighed på Nørreport. Ja, det skal nok give kaos.


Tovejsvogne vender ved at skifte køreretning, dertil skal blot være nogle sporskifter, det fungerer fremragende i talrige byer! Sådan bliver det også både i Aarhus og på Ring 3.

Og så skal bagvedkørende og modkørende sporvogne pænt vente 5 minutter, mens der "vendes"?

Men planen er urealistisk. Man kan ikke bygge et så lille sporvejsnet, der fungerer. Der skal være mulighed for omkørsel hvis noget går galt. Mindst to radiallinjer og to tværlinjer. Plus ekstra spor udsatte steder. Finde et egnet sted til remise og spor til denne.

Et skridt ad gangen.

Så kommer der kun den ene linje. Hvis man ikke kan regne med at sporvognen når frem vil den blive svinet til i den offentlige debat.

Selvfølgelig bør der være flere linier, bl.a. så jeg gerne en letbane ad Lyngbyvejen, via Ryparken, universitetsparken og rigshospitalet ind til Nørreport, samt en ringlinie følgende den gamle linie 9.

3A, 6A, 8A er også oplagte kandidater.

Remiser placeres hvor man kan finde pladsen. Det skal selvfølgelig ikke være i City. Kommer man lidt ud af centrum er der mange pletter rundt omkring.

Amager, Valby.

Mht. omkørsel, er moderne letbaner mindre udsat, da man oftest vælger tovejsvogne, og strategisk anbragte transversaler. Dette gør det muligt at opdele driften i sektioner, hvorved decideret omkørsel og de dertil hørende kilometervis af nødspor kan undgås.

Hvor gør man det?

Herfra kan man lave reserveret areal ad Vesterbrogade frem til Hovedbanegården.

Jeg glæder mig til at se det reserverede areal Rådhuspladsen-Hovedbanegården.

Du kører med en forkert forudsætning, at sporvognen ikke må dele plads med bil- og cykeltrafikken. Jeg glæder mig til at se det reserverede areal Rådhuspladsen-Hovedbanegården. Nørreport-Hovedbanegården skal man krydse ande trafik 4-5 steder.

Og Sundvester Plads.


Amagerbrogade tror jeg er udelukket, selvom ønsket ofte bliver fremført.

Nå, det må man så løse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak