Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Klippekortet (Generelt)

af steenth, 7/2 2015, 10:58 (3364 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB tør ganske enkelt ikke afskaffe 10-turskortene, før man har et tilsvarende produkt at sætte istedet. Brugerne af kortene vil opleve en prisstigning på omkring 25% hvis kortene afstaffes og man ikke rejser ofte nok til at få den store rabat på rejsekortet - og de brugerne har nok allerede i dag et periodekort istedet.

Noget som understøtter - dog med udgangspunkt i det landsdækkende enkeltbillet. Citat fra aktionslisten for rejsekort, opdateret 20. november 2014:

Rejsekortet er ikke altid billigst
Det er korrekt, at rejsekortet ikke altid er billigst.
Der kan opstå forskelle i pris mellem rejsekortet og en tilsvarende rejse på en anden type kort eller billet, fordi der er forskellige takstsystemer i hele landet.
Fordi rejsekortet skal være landsdækkende, skal systemet derfor tage højde for de forskellige
takstsystemer

Der arbejdes på at etablere et nyt landsdækkende enkeltbilletsystem baseret på samme zonesystem som rejsekortet, hvorved man sikrer sammenhæng mellem rejsekortpriser og enkeltbilletter.
Det nye enkeltbilletsystem forventes klart i januar 2015
September 2014: Arbejdet er standset. Bus & Tog Samarbejdet har i juni 2014 besluttet ikke at ibrugtage et landsdækkende enkeltbilletsystem, fordi DSB har vurderet ulemperne for kunderne herved større end de forventede fordele

Aktionslisten findes på rejsekort.dk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak