Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Klippekortet (Generelt)

af steenth, 7/2 2015, 17:14 (3359 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Morten - kildehenvisning til tro!"

Steen - der er i citationstegn henvist til et svar fra DSB: 'at det har de ingen planer om'. Citationstegn markerer i dansk retskrivning citater, tale eller udtryk, så derfor spørger jeg naturligvis efter kilden til det anførte. Troen går - som teksten er formuleret - alene på, at DSB ikke "helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort", og det da klart, at man kan tro dette, hvis DSB et sted har svaret, 'at det har de ingen planer om', som det er oplyst.

Du bør mere præsis i, hvad du vil have uddybet med kilde af Henrik.

DSB har faktisk haft planer at afskaffe Ungdoms- og 65-billetter i efteråret 2014. Og de har blokkeret for den landsdækkende enkeltbillet, som skulle været i gang i små i januar 2015 og skulle erstatte DSB takstsystem. DSB har ændret i deres planer. Hvad retning de går i, kunne være interessant at vide.

"10 turs klippekort hos DSB giver ca. 25% rabat. På rejsekortet skal mindste rejse 4 rejser i måned over Storebælt for at få 10 % og 10 rejser i en måned for at bare at matche klippekort rapport på 25%. Det er et problem!"

Med DSB Orange gives der over Storebælt op til 60 % rabat i forhold til en DSB Standard-billet + pladsbillet for en voksen. Det er så et begrænset antal billetter på bestemte tidspunkter og dage, men hvad får dig til at tro, at DSB og de øvrige trafikselskaber ikke vil lave tilsvarende gode tilbud på Rejsekortet, hvis markedet tilskriver det?

DSB Orange er ikke en erstatning for klippekort - det er kun for dem som netop kan rejse på de tidspunkt, hvor der er ledig kapacitet. Klippekort er mere fleksibelt og kan fx bruges på Arrivas strækninger og tilslutning til busser omkring stationer, mens DSB Orange kun kan bruges i DSB tog og kun med pladsreservation.

Der kan sagtens sælges ledig kapacitet via Rejsekortet, såfremt Rejsekortets priser og rabatter bliver så ublu, at de ligefrem resulterer i passagerfrafald og indtægtstab for trafikselskaberne. Hvis folk fravælger toget og tager i bilen i stedet, så er det almindeligt købmandsskab, at man justerer på priserne for at lokke kunderne ind i sin butik. Den slags justeringer kan trafikselskaberne – med hjælp fra de til enhver tid siddende politikerne – meget lettere foretage ved at skrue på knapperne på Rejsekortets pris- og rabatstrukturer, end det hidtil har været muligt med de med analoge klippekort og periodekort, hvor taksterne normalt kun er blevet justeret én gang årligt. Rabbater kan gives, når det er hensigtsmæssigt.

Klippekort er en mængderabat for dem, som rejser hyppig. Som det er nu, køber man mange rejser på en gang og der er ikke for at sælge ledige kapacitet. Og DSB Orange kommer ikke på rejsekort - det er umulig at styre det.

Movia giver eksempelvis i øjeblikket en pæn rabat, hvis folk bruger deres Rejsekort uden for myldretiderne, og det er der mange, der er glade for.

Det er ikke Movia, som har givet den rabat - det er en del af politisk forlig pga. nogle partier ville have en generelt 40% takstnedsættelse! De kunne kun finde midler til en 20% off-peak rabat.

"Optjeningsprincipperne er designet efter de daglige bruger og ikke efter måske en gang om måned tager på familiebesøg eller lign. Man får med DSB desværre ingen rabat på rabattrin 0 - og med de sidste prisjusteringer skal man i endnu større grad tjekket om man skal købe en alm. billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB."

Optjeningsprincippet betragter jeg jf. ovenstående ikke som den eneste mulige rabatform i Rejsekortet på sigt. At det er uhensigtsmæssigt med forskelle mellem alm. billetter og rejsekortprisen, kan vi sagtens blive enige om. Jeg har hele tiden ment, at prisniveauet for enkeltrejser på Rejsekort i alle rejserelationer burde sættes lidt under prisniveauet for analoge enkeltbilletter, så man kunne gøre det grundlæggende attraktivt at bruge Rejsekort frem for papirbilletter og klippekort. Men det man så åbenbart ikke kunnet se fidusen i.

Jep. De lod normalprisen på rejsekort stige mere end de alm. billetter, for at få prisen for mange relationer til at bleve ens. Jeg er kommet i tvivl om DSB vil gøre noget for rejsekortet ved den ændring.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak