Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Klippekortet (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 19:12 (3358 dage siden) @ Henrik Hansen

”Hvorfor bliver du altid så arrogant og perfid når du skal forsvare rejsekortet ? Med den stil du vælger at benytte dig af i dit svar, burde du være en gave til Rejsekortselskabet. Hvor du som leder af kundeservice kunne bruge din store arrogance i at svare 'dumme' kunder der endnu ikke har gennemskuet hvor et fantastisk system rejsekorter er - men du er måske allerede ansat ???”

Nej, det er jeg nu ikke (ansat), men du har ret. Det giver god øvelse, og du er nu heller ikke helt ueffen i dine svar.


"Jeg tror ikke DSB helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort som de kalder dem, og derfor blot svarer 'at det har de ingen planer om'"

Hvor henne svarer DSB det? Kildehenvisning, tak.

”Med den arrogance du vælger at svare i, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal hjælpe dig.”

Næh, det kan du nu heller ikke. Som steenth skriver andetsteds i tråden, så angiver dine citationstegn nok bare noget, som du tror, og ikke noget, som du citerer DSB for at have udtalt eller skrevet. Hvis han har ret, så taler du naturligvis for dig selv og sætter dine antagelser i citationstegn. Fikst, men måske lidt vel selvhøjtideligt.


"Med den viden og indsigt, har du nok kræfter til selv af afsøge diverse social medier på nettet for at se, at DSB ikke har taget en beslutning om 10-turskort."

Aha, hvis DSB og andre virksomheder ikke straks kommunikerer deres interne beslutninger ud på diverse sociale medier på nettet, så er beslutningerne altså ikke blevet truffet?!? Tjaha, det er da en tro, der vil noget: Kan det ikke findes på nettet, findes det ikke. LOL! De fleste med blot en lille smule indsigt i forretningsdrift vil nu nok mene, at der for et projekt af Rejsekortets størrelse for længst er udarbejdet en minutiøs implementeringsplan og at DSB naturligvis til hver en tid ved, hvilket ben de skal stå på med hensyn til deres 10-turs klippekort. Rejsekortet udspringer af DSB og Movia (HT), og DSB har mig bekendt presset på for at få de øvrige trafikselskaber med i projektet, så at hævde, at DSB nu hovsa lige pludselig ikke ved, hvilket ben de skal stå på, lyder det rene vås baseret på egen ønsketænkning. Hvis DSB vil yde rabatter på Rejsekortet svarende til de rabatter, der gives på 10-turskort, er der naturligvis taget højde for dette under udviklingen af Rejsekortet. Det er ikke kun A.P. Møller, der kender betydningen af ”rettidig omhu” (se, det var et ægte citat).


"(at så Rejsekortet er dyrere i drift taler man helst ikke om....)"

Det skyldes så enten, at dit postulat ikke passer, eller også at der er en sammensværgelse i gang blandt økonomer, ledelser og markedsføringsfolk i alle landets trafikselskaber, der har indført Rejsekortet, om at gøre driften af den kollektive trafik dyrere for borgerne. Men vi er mange, der er glade for, at du har regnet på tingene og kan fortælle os den store sandhed. Det bliver en skandale af rang, når hele deres luskede korthus braser sammen.

”Din arrogance er efterhånden uden sidestykke - og at være perfid magter du også - i sandhed en stor person. Hvis du ellers kan klare at få ødelagt dit verdensbillede, kan denne artikel anbefales: http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE1629054/rejsekortet-er-tre-gange-dyrere-...

Tak for de rosende ord. Dem tager jeg til mig, helt for hvad de er. Ja, den snart tre år gamle artikel fra ”Politiken” kender jeg udmærket, men den ødelægger nu på ingen måde mit verdensbillede. På baggrund af en artikel i ”Ingeniøren” med overskriften: ”Rejsekortet er tre gange dyrere for trafikselskaberne end klippekortskriver ”Politiken” nemlig i sin overskrift, at: ”Rejsekortet er tre gange dyrere end billetter og klippekort. Bang! Bang! Allerede dér hopper kæden af og det bliver useriøst. At periodekortene ikke er medtaget i regnestykket, generer heller ikke journalisten på ”Ingeniøren” (og i hvert fald ikke ”Politiken”s mand jf. hans overskrift), og de påstande og regnestykker, som ”Ingeniøren” efter et par timers arbejde med en betalingskort-ekspert fremkom med, hovedsageligt på basis af nogle løsrevne Movia-tal, er lavet på så spinkelt et grundlag, at de ikke uden videre kan overføres på de øvrige trafikselskaber. Det er da også ganske betegnede, at hverken ministeriet eller trafikselskabernes folk har villet bruge tid på at kommentere de flagrende påstande nærmere, og at sagen i øvrigt ikke rullede videre i medierne med yderligere afsløringer, hvad den slags sager plejer at gøre, når journalisterne lugter ”blod”. Det ”verdensbillede”, som "ingeniøren" præsenterede for sine læsere, er i min optik på "Ekstrablad"-niveau - og "Politiken"s redigerede "verdensbillede" på "Politiken"-niveau. Men står det i avisen, så passer det jo nok.


I øvrigt er det jo direkte uvederhæftigt at påstå, at de der rejser hyppigt med den kollektive trafik ("brugerne") vil opleve "prisstigninger på 25 %". Fordi man ikke er tilhænger af, at folk bruger den kollektive trafik mest muligt, er der ingen grund til at komme med den slags lodrette usandheder og skræmmebilleder. Folk der allerede i forvejen lader bilen stå og i stedet hyppigt bruger bus og tog får generelt ikke 25 % prisstigninger, de ligger - afhængigt af deres rejseaktivitet - nogenlunde på status quo og "risikerer" endda i nogle tilfælde at få en billigere transport end hidtil.

"Hvor meget du end forsøger dig, så vil de brugere der rejser på DSB 10-turskort få en takststigning på omkring 25% hvis kortene udfases, og man ikke rejse ofte nok til at få den samme rabat på Rejsekortet, hvilket vil sige at du skal rejse relativt ofte."

Nu er det jo langt fra alle klippekort-brugere, der kun rejser på deres klippekort 2 dage om måneden eller mindre, ligesom det langt fra er alle klippekortbrugere, der rejser så ofte, at det kan betale sig for dem at købe periodekort. Der findes en mellemkategori, der rejser midt imellem; f.eks. 1-2 dage om ugen, og for dem bliver prisstigningen teoretiske set mindre end de 25 %. Hvis klippekortene bare udfases, uden at der sættes andre rabatter i stedet, så har du naturligvis ret (for førstnævnte kategoris vedkommende), men hvis klippekortene er så god en forretning for DSB, som det må antages, at de er, så bliver de erstattet af et Rejsekort-produkt. Hvis DSB i nævneværdig grad mister indtægter som følge af en udfasning af klippekortene, så er jeg den ret sikre overbevisning, at DSBs økonomer og smarte marketingdrenge nok skal vide straks at modvirke et sådant indtægtstab med andre rabatter. Det er store penge, det drejer sig om. Når DSB kan hitte ud af at praktisere yield management og give op til 60 % rabat på Orange enkeltbilletter i fjerntrafikken, er det logik i harehøjde, at de også kan lave nogle 25 % rabatprodukter på Rejsekortet, om nødvendigt. Hvis det - mod min forventning - ikke er nødvendigt med et erstatningsprodukt, så kan jeg kun glæde mig over, at DSB ikke længere smider skatteyderpenge ud af vinduet til en kommerciel rabat, som ikke er nødvendig.


"Hvordan kan du så skråsikkert afvise at en prisstigning på 25% ikke vil få de personer til at fravælge toget og i stedet tage biler?"

Lige så skråsikkert, som når du hævder, at brugerne af klippekortene vil opleve en prisstigning på omkring 25 %, hvis kortene afskaffes. I modsætning til dig, så ræsonnerer jeg dog jf. ovenstående videre, at såfremt Rejsekortets priser og rabatter resulterer i indtægtstab for trafikselskaberne og et passagerfrafald, fordi folk fravælger toget til fordel for bilen, så er det almindeligt købmandsskab, at man justerer på priserne for at lokke kunderne ind i sin butik. Den slags justeringer kan trafikselskaberne – med hjælp fra de til enhver tid siddende politikerne – meget lettere og billigere foretage ved at skrue op og ned på knapperne på Rejsekortets rabatstrukturer, end det har været muligt med de med analoge klippekort og periodekort, hvor taksterne normalt kun er blevet justeret én gang årligt. Med Rejsekortet kan trafikselskaberne løbende justere og fintune rabatgivningen f.eks. på tidspunkter og ugedage, så man f.eks. ikke som hidtil giver en unødig stor rabat i myldretiderne, men større rabat, hvis folk vil flytte sig over i afgange uden for myldretiderne. Det vil give en bedre udnyttelse af det rullende materiel og mindre utilfredshed med overfyldte myldretidtog.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MH203

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak