Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Klippekortet (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 22:58 (3357 dage siden) @ steenth

”Du bør mere præsis i, hvad du vil have uddybet med kilde af Henrik.”

Når Henrik i første halvdel af en sætning skriver om, hvad han tror, og dernæst - efter sætningens eneste komma - skriver et citat, så er det naturligvis sidstnævnte, jeg efterlyser kilden til. Jeg efterlyser ikke kilden til, hvad han tror.


”DSB har faktisk haft planer at afskaffe Ungdoms- og 65-billetter i efteråret 2014. ”

Det er muligt, at DSB har haft et ønske om at afskaffe Ungdoms- og 65-billetterne, men da politikerne (staten) mig bekendt – måske husker jeg forkert - via kontrakten med DSB betaler for begge rabatter, det kaldes vistnok for ”sociale rabatter", så tror jeg kun, at DSB har haft en ”føler” ude. Hvad skulle være DSB’s anledning til at ville afskaffe nogle produkter, som de bliver betalt af staten for at opretholde, og som de må vide i den grad er en politisk sprængfarlig sag? Kan Ungdoms- og 65-billetter ikke sælges via Rejsekortet?


”Og de har blokkeret for den landsdækkende enkeltbillet, som skulle været i gang i små i januar 2015 og skulle erstatte DSB takstsystem.”

Det kunne tyde på, at DSB har regnet på tallene og fundet ud af, at de i første omgang ville tabe penge på billetten sammenlignet med deres nuværende takstsystem, og at de ikke ville blive kompenseret for tabet. Så vidt jeg har forstået det, skulle den landsdækkende enkeltbillet svare til Rejsekort-priserne, og når man så – som du også skriver – ved seneste takstforhøjelse har ladet normalprisen på Rejsekort stige mere end de alm. billetter, for at få priserne for så mange enkeltrelationer som muligt til at blive ens, så synes jeg, at det tyder på, at den landsdækkende enkeltbillet blot er udskudt, til de almindelige billetpriser er harmoniseret optimalt med Rejsekort-priserne Når der er sket en harmonisering, er der næppe noget til hinder for, at næste trin bliver overgang til den landsdækkende enkeltbillet, der så får priser, der svarer til priserne på Rejsekortet. Hvis det forholder sig sådan, så er det snart slut med at tjekke, om man skal købe en almindelig billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB, og det er vel ikke så ringe endda?


”DSB har ændret i deres planer. Hvad retning de går i, kunne være interessant at vide.”

Ja, bestemt. Rejsekortet er DSB og HT’s opfindelse, så jeg tror ikke, at DSB vil kunne holde politisk til, at man først har brugt mere end 15 år på at indføre Rejsekortet med den erklærede hensigt at afskaffe de analoge billetter og kort, og så lige før mål siger: Nej, nu vil vi søreme gerne beholde vores klippekort alligevel, æv bæv! Den retning går DSBs planer af selvindlysende grunde ikke i. Jeg tror, at DSBs 10-turs klippekort under alle omstændigheder bliver skrottet, når FynBus kommer med i Rejsekortet fra august 2016. Jeg tror ligeledes, at DSB ikke vil kunne holde politisk til at fjerne sin klippekortrabat, uden at sætte en lignede men ikke nødvendigvis helt identisk Rejsekort-rabat i stedet.


”DSB Orange er ikke en erstatning for klippekort - det er kun for dem som netop kan rejse på de tidspunkt, hvor der er ledig kapacitet. Klippekort er mere fleksibelt og kan fx bruges på Arrivas strækninger og tilslutning til busser omkring stationer, mens DSB Orange kun kan bruges i DSB tog og kun med pladsreservation. ”

Ja, det har du ret i. Mit Orange eksempel var nu også mest ment som en illustration af, at DSB godt kan give endog meget store rabatter på enkeltrejser, hvis de mener, at det er fornuftigt. Som du skriver, så er klippekort en mængderabat for dem, der rejser hyppigt. Det er pendlerkortet også, så jeg tror, at de to korttypers fremtid skal ses i en tæt sammenhæng, måske endda kombineret med off peak-perioder. Hvad der er teknisk muligt, skal jeg ikke kloge mig på, men i sidste ende gælder det vel ”kun” om at sikre, at det store flertal af rejsende ikke oplever fordyrelser og at DSB ikke taber penge. At et mindretal så kommer til at opleve forringelser, tror jeg, at man både i trafikselskaberne og blandt politikerne er ret kolde overfor. Der er tale om en rabat, der skal omlægges – jf. hvad jeg ovenfor skrev ikke fjernes, uden at noget andet sættes i stedet.


”Og DSB Orange kommer ikke på rejsekort - det er umulig at styre det.”

Ja, det kan jeg godt se, er lidt svært, men da udbuddet af de Orange billetter velsagtens styres via pladsreserveringssystemet, så kan jeg som lægmand forestille mig, at konceptet ændres til man checker ind og ud med sit rejsekort på helt normal vis, opkræves normal Rejsekort-takst og så efter rejsens afslutning kan få godskrevet/modregnet en ”Orange rabat” på sin Rejsekort-konto, ved at man indtaster pladsbillettens reserveringsnummeret i et felt på sin brugerflade, så systemet kan se, at man er berettiget til rabatten. Når rabatgivning ved indtastning af en kode burde kan lade sig praktisere i diverse netbutikker, så burde det også være muligt i det alngt mere sofistikerede Rejsekort-system.


”Rabbater kan gives, når det er hensigtsmæssigt.”

Ja, men meningerne om, hvad der er ”hensigtsmæssigt” er jo traditionelt lidt forskellige hos sælger og køber.


”Klippekort er en mængderabat for dem, som rejser hyppig. Som det er nu, køber man mange rejser på en gang og der er ikke for at sælge ledige kapacitet.”

Så burde optjeningsprincipperne jo sådan set kunne tilpasses denne hyppige brug.


”Det er ikke Movia, som har givet den rabat - det er en del af politisk forlig pga. nogle partier ville have en generelt 40% takstnedsættelse! De kunne kun finde midler til en 20% off-peak rabat.”

Jeps! Du har ret, jeg beklager min fejlerindring. Alderen trykker på de små grå.


"Optjeningsprincipperne er designet efter de daglige bruger og ikke efter måske en gang om måned tager på familiebesøg eller lign. ”

Det skyldes nok, at man har villet animere folk for at bruge den kollektiv trafik noget mere og hyppigere efter devisen: Hvis du rejser en gang mere, så får du lidt mere i rabat. - Hvor mange gang skal jeg så rejse for at få det hele gratis?

Man vil jo gerne lokke flere mennekser over i den kollektive trafik ved hjælp af rabatgivning, og hvis optjeningsprincipperne er designet efter de sådan nogenlunde daglige brugere, så passer de jo glimrende til Pendlerkortet, når blot der kommer en upper limit på den opkrævede betaling, så den ikke bliver dyre end den nuværende Pendlerkort-pris på den aktuelle rejsestrækning og dermed indebærer en prisforhøjelse for dem, der bruger kortet lidt mere intensivt end andre.

Og med Pendlerkortet er vi så tilbage ved varianten: 10-turs klippekortet, der som Pendlerkortet er en mængderabat. Jeg tror, at Pendlerkortet og 10-turskortet bliver lagt sammen og indarbejdet i det personlige Rejsekort (med fotoet på) og vil blive styret af rabattrinnene og optjeningsprincipperne. For de "upersonlige" 10-turs klippekort kan man forestille sig, at det omlægges til en off peak rabat på 25 %, måske med en peak rabat på 10-15 %. De 10 rabatrejser skal så bruges f.eks. inden for 6 måneder; ellers får man ikke rabatten (bortset fra tidsbegrænsningen ligesom med klippekort). Om det rent teknisk kan lade sig gøre, ved jeg ikke, men det er der nok heller ikke så mange andre her i forumet, der har indsigt i.


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak