Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Klippekortet (Generelt)

af steenth, 8/2 2015, 12:53 (3363 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

”DSB har faktisk haft planer at afskaffe Ungdoms- og 65-billetter i efteråret 2014. ”

Det er muligt, at DSB har haft et ønske om at afskaffe Ungdoms- og 65-billetterne, men da politikerne (staten) mig bekendt – måske husker jeg forkert - via kontrakten med DSB betaler for begge rabatter, det kaldes vistnok for ”sociale rabatter", så tror jeg kun, at DSB har haft en ”føler” ude. Hvad skulle være DSB’s anledning til at ville afskaffe nogle produkter, som de bliver betalt af staten for at opretholde, og som de må vide i den grad er en politisk sprængfarlig sag? Kan Ungdoms- og 65-billetter ikke sælges via Rejsekortet?

Der er både ungdoms- og pensionistrabat på rejsekort. Men det er på bestemte tidspunkter, mens Ungdoms- og 65-billetter er på bestemte dage. Så de beholder de "sociale rabatter", som de skal, men gør det på en anden måde. Jeg har det med afskaffelsen fra et dokument fra trafikstyrelsen fra 2013, hvor det omtales indirekte.

”Og de har blokkeret for den landsdækkende enkeltbillet, som skulle været i gang i små i januar 2015 og skulle erstatte DSB takstsystem.”

Det kunne tyde på, at DSB har regnet på tallene og fundet ud af, at de i første omgang ville tabe penge på billetten sammenlignet med deres nuværende takstsystem, og at de ikke ville blive kompenseret for tabet.

Hvis DSB taber penge på en omlægning, som er politisk besluttet skal ske, skal de kompenseres for det.

Så vidt jeg har forstået det, skulle den landsdækkende enkeltbillet svare til Rejsekort-priserne, og når man så – som du også skriver – ved seneste takstforhøjelse har ladet normalprisen på Rejsekort stige mere end de alm. billetter, for at få priserne for så mange enkeltrelationer som muligt til at blive ens, så synes jeg, at det tyder på, at den landsdækkende enkeltbillet blot er udskudt, til de almindelige billetpriser er harmoniseret optimalt med Rejsekort-priserne Når der er sket en harmonisering, er der næppe noget til hinder for, at næste trin bliver overgang til den landsdækkende enkeltbillet, der så får priser, der svarer til priserne på Rejsekortet. Hvis det forholder sig sådan, så er det snart slut med at tjekke, om man skal købe en almindelig billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB, og det er vel ikke så ringe endda?

Tanken med den landsdækkende enkeltbillet er den prismæssigt skal ligge lidt højere end rejsekort, så man få en rabat med rejsekort. Jeg kan ikke finde ud af logikken ved takstændringen i januar - for det modvirker det.

Jeg tror, at DSBs 10-turs klippekort under alle omstændigheder bliver skrottet, når FynBus kommer med i Rejsekortet fra august 2016. Jeg tror ligeledes, at DSB ikke vil kunne holde politisk til at fjerne sin klippekortrabat, uden at sætte en lignede men ikke nødvendigvis helt identisk Rejsekort-rabat i stedet.

Mit gæt at de ikke tager hensyn til FynBus, som regner med at være klar med rejsekort i august 2016. Midtbus er færdig med deres udrulning den 22. april med Århus Bybusser, som de sidste.

”Og DSB Orange kommer ikke på rejsekort - det er umulig at styre det.”

Ja, det kan jeg godt se, er lidt svært, men da udbuddet af de Orange billetter velsagtens styres via pladsreserveringssystemet, så kan jeg som lægmand forestille mig, at konceptet ændres til man checker ind og ud med sit rejsekort på helt normal vis, opkræves normal Rejsekort-takst og så efter rejsens afslutning kan få godskrevet/modregnet en ”Orange rabat” på sin Rejsekort-konto, ved at man indtaster pladsbillettens reserveringsnummeret i et felt på sin brugerflade, så systemet kan se, at man er berettiget til rabatten. Når rabatgivning ved indtastning af en kode burde kan lade sig praktisere i diverse netbutikker, så burde det også være muligt i det langt mere sofistikerede Rejsekort-system.

Rejsekortet er designet til at være simpel. Man har besluttet at billettyper som DSB Orange ikke skal håndteres med rejsekort, da det er nemmere at ordnet det med internet eller på sigt vel også via DSB's app.

”Klippekort er en mængderabat for dem, som rejser hyppig. Som det er nu, køber man mange rejser på en gang og der er ikke for at sælge ledige kapacitet.”

Så burde optjeningsprincipperne jo sådan set kunne tilpasses denne hyppige brug.

Hyppige brug kan godt opfattes forskellig, om man rejser lokalt (flere gange om ugen/måneden) eller imellem landsdele (antal gang om året). Det burde man indbygge i optjeningsprincipperne.

Man vil jo gerne lokke flere mennekser over i den kollektive trafik ved hjælp af rabatgivning, og hvis optjeningsprincipperne er designet efter de sådan nogenlunde daglige brugere, så passer de jo glimrende til Pendlerkortet, når blot der kommer en upper limit på den opkrævede betaling, så den ikke bliver dyre end den nuværende Pendlerkort-pris på den aktuelle rejsestrækning og dermed indebærer en prisforhøjelse for dem, der bruger kortet lidt mere intensivt end andre.

Og med Pendlerkortet er vi så tilbage ved varianten: 10-turs klippekortet, der som Pendlerkortet er en mængderabat. Jeg tror, at Pendlerkortet og 10-turskortet bliver lagt sammen og indarbejdet i det personlige Rejsekort (med fotoet på) og vil blive styret af rabattrinnene og optjeningsprincipperne.

Det vil give en stor utryghed, hvis pendlere kun får mængderabat. Jeg har oplevet det, da jeg begyndte interesserede mig for rejsekort, at folk frygter at deres budget til rejser ikke holder. Det at der kommer pendlerkortet med rejsekort er noget som giver tryghed. Det vel også derud fx mobilabonnementer med bestemt eller ubegrænset taletid sælger meget godt. Men er tegn på at der kan komme et loft på betalingen på en bestemt relation, som pendlere kan bruge.

For de "upersonlige" 10-turs klippekort kan man forestille sig, at det omlægges til en off peak rabat på 25 %, måske med en peak rabat på 10-15 %. De 10 rabatrejser skal så bruges f.eks. inden for 6 måneder; ellers får man ikke rabatten (bortset fra tidsbegrænsningen ligesom med klippekort). Om det rent teknisk kan lade sig gøre, ved jeg ikke, men det er der nok heller ikke så mange andre her i forumet, der har indsigt i.

Håndtering af fx 10 rabatrejser kræver et bogholderi, som er svært at styre. Der rejsekort designet til at være simpel.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak