Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt (Generelt)

af Kristoffer, 8/2 2015, 16:30 (3358 dage siden) @ UTJ

En kvittering kan med den nuværende teknologi gives i form af en email eller en sms og det er altså ligetil,...

Det er faktisk ikke helt korrekt. Husk på at det system, rejsekortet kører på stammer fra en tid før det var en selvfølge, at der er forbindelse til internettet alle vegne, så det er et grundvilkår, at man skal kunne tjekke ind uden at der er forbindelse til internettet. Derfor kan man heller ikke garantere, at systemet på nogen måde kan sende en meddelelse ud i tæt sammenhæng med et tjek-ind. Filosofien omkring rejsekortet er, at al informationen om hvad der sker med et rejsekort ligger på det fysiske kort, inklusive hvilket betalingskort der skal trækkes fra i forbindelse med en tank-op aftale. Derfor kan oplysningerne på selvbetjeningen sagtens risikere at være gætværk baseret på ufuldstændige informationer, selvom det fysiske rejsekort har helt styr på hvad der er sket.
(kildehenvisning)

Man kunne måske ønske sig en mulighed for at tjekke ved selvsyn, at de informationer, som bliver lagt på rejsekortet så også er korrekte, altså ud over at smide kortet i en rejsekort-automat.

Til gengæld synes jeg, som en personlig betragtning, at rejsekortet har givet os i praksis bedre klagemuligheder i forhold til at få tilbageført fejl. Det kan godt være, at du kan se på et klippekort, at det er stemplet forkert, men det giver dig jo ikke automatisk nogen mulighed for at få refunderet det spildte klip. Når det ind i mellem er kommet op i nyhederne, at der er sket en fejl med afregning på Rejsekortet ender det for det meste med, at kunden får sine penge tilbage. Jeg har en mistanke om, at det til dels skyldes, at rejsekortet nu har en mulighed for at kigge i kundens rejselog, så man nemmere kan se, om man bliver udsat for systematisk svindel.

Jeg kan næsten forstå på dig, UTJ, at du nærer grundlæggende mistillid, enten til Rejsekortselskabet selv, eller til en eller anden "bande," som du mener styrer det. For mit vedkommende kan jeg ikke se nogen grund til at tro, at de skulle være direkte ude på at franarre os vores hårdt optjente billetpenge, og jeg kan ikke rigtig se, hvad mere de skulle kunne gøre for at overbevise dig, ud over at sætte en strimmelprinter eller et 3G-modem på hver eneste rejsekortstander i landet. Og så kan vi rigtig begynde at tale om stigninger i billetpriser...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak