Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 12/2 2015, 06:36 (3352 dage siden) @ UTJ

"En kvittering kan med den nuværende teknologi gives i form af en email eller en sms og det er altså ligetil, med mindre man ikke har rent mel i posen."

Det er rigtigt, at en kvittering for ind- henholdsvis udcheckning rent teknisk kan gives i form af en email eller en sms.

Ved indcheckning kan en kvittering være rar at have som personlig orientering for Rejsekort-brugeren, der ikke stoler på beskeden på rejsekortstanderens display eller på bing-lyden, men derudover kan en kvittering ikke bruges til noget. Den er hverken kvittering for, at rejsen er foretaget (kun at der er checket ind), eller for rejsens pris, som først genereres ved udcheckningen.

I en kontrolsituation i toget eller bussen har kvittering for indcheckning ingen relevans; ved kontrollen gælder kun de oplysninger, som kontroludstyret aflæser, nøjagtigt som på et klippekort. Det er disse oplysninger, som er "billetten"; ikke hvad kunden kan/vil fremvise i form af en kvittering på en mobiltelefon for, at der er chekket ind. En sms-kvittering viser nemlig nok, at der er checket ind, men ikke, at der ikke også er checket ud igen få sekunder senere, f.eks. hvis man har fortrudt indcheckningen - det der i Rejsekort-termer hedder at lave en "nul-rejse".

På nogenlunde samme måde kan man heller ikke bruge en gammeldags papirkvittering, behørigt afstemplet af billetsælgeren bag lugen, til at rejse på. Papirkvitteringen kvitterer blot for, at der er foretaget en økonomisk transaktion mellem kunde og billetsælger om køb af et klippekort; kvitteringen er ikke bevis for, at kunden har stemplet klippekortet. Ved Rejsekortet trækkes betalingen for rejsen endda først efter rejsens afslutning, da den kræver en udcheckning. Man har først betalt endeligt for sin Rejsekort-rejse, når man har checket ud, ligesom man først har betalt endeligt for sin klippekort-rejse (ikke = betalingen for klippekortet), når man har stemplet ind.

En kvittering for udcheckning kan naturligvis være rar at have for Rejsekort-brugeren, der enten ikke stoler på beskeden på rejsekortstanderens display eller på bing-lyden, men da busserne ikke er on-line på Rejsekort-systemet, vil en præcis saldoopgørelse - herunder prisen for den foretagne Rejsekort-rejse - først med sikkerhed foreligge, når bussen er kørt i garage og har overført sine Rejsekort-data til hovedsystemet. Dermed kan der ikke udstedes en valid mobil-kvittering for andet, end at der er checket ud og at kortlæseren har sagt bing.

Ved en efterfølgende sagsbehandling i forbindelse med klage over forkert registrering og beregning af en foretaget rejse kan en kvittering på en mobiltelefon dokumentere, at der er checket ind og ud med oplysninger, der kommer fra "systemet", men naturligvis kan kvitteringerne ikke dokumentere de ind- og udcheckninger, som man ikke har/fremlægger mobil-kvitteringer for.

Derfor kan jeg personligt ikke se, at jeg i praksis vil have ret meget at kunne bruge en mobil-kvittering til.


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak