Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyheder omkring Femern projektet (Generelt)

af ulca, 20/2 2015, 16:28 (3351 dage siden) @ Gjæst

Vi er også andre der får glæde af det, bl.a. Nakskovitter og andre på Lolland, når forbindelsen til Sjælland bliver hurtigere. I den forbindelse glæder jeg mig til, at Regionstog får gennemført den opgradering af Lollandsbanen de har snakket om i nogen tid, for så kan hastigheden hæves fra de nuværende 100 km/t til 120 - 130 km/t. Det vil reducere rejsetiden fra Nakskov til Nykøbing fra ca. 45 minutter til 35, ja måske endda 30 minutter.


Til gengæld bor der ikke så mange mennesker på Lolland, og de bliver færre og færre.

I følge Danmarks statistik, så har Lolland kommune i 1. kvartal i år 43.024 indbyggere, mens naboen Guldborgsund har 60.829 indbyggere. Og i hvert fald Lolland kommune regner med, at indbyggertallet vil stige når byggeriet går igang; også selvom det bliver midlertidigt. Og derfor arbejder kommunen også på at gøre sig "lækker", så nogen af arbejderne vælger at blive boende, ligesom at man arbejder på at få lokket flere virksomheder til kommunen, og derigennem få skabt arbejdspladser.

I øvrigt tror jeg ærligt på, at kan rejsetiden til f.eks. København bringes ned på under de to timer, gerne til 1½ time, og kan man få gjort det billigere at bo og pendle hernede, ja så vil nok godt bosætte sig her og pendle lidt længere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
DSB MT155

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak