Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der menes nok denne visionsplan (Generelt)

af Fysikeren, 24/2 2015, 21:54 (3321 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ja! Det vil netop være driftmæssigt logisk og på alle måder godt. Banen skulle så indhegnes (af hensyn til dyrene) + forsynes med niveufri overgange. Så kunne togene drøne gennem skoven med 120 km/t - og det vil give hele Nordsjælland et trafikalt løft. Nej, jeg er ikke ironisk, det vil muligvis være en rigtig fornuftig investering, for Gribskovbanen har et stort passagertal og potentiale for yderligere vækst. Jeg husker, da man gjorde netop denne øvelse med Hareskovbanens omdannelse til S-tog i 1977 - det var endda meget dyrere pgra elektrificeringen, og passagertallet på den strækning er ikke særligt stort.

Når jeg kigger på tallene, trækker på egen erfaring som passager i området og lidt fra Visionsplanen, synes jeg egentlig det lyder mere fornuftigt med en ny bane fra Helsinge til Græsted. Dernæst nedlægges Kagerup-Græsted og evt. Helsinge-Tisvildeleje (banen kan evt. lukkes i lavsæsonen eller på anden måde have køreplan rettet mod fritidsrejsende). Dermed vil de tre største byer i Gribskov Kommune blive koblet direkte sammen med tog og Hillerød, alle byerne kan få flere afgange uden at belaste fælles-strækningen dobbelt op. Det burde vel give en enklere og mere effektiv drift til gavn for de fleste.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak