Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane (Generelt)

af Gæst1, 26/2 2015, 16:22 (3318 dage siden) @ Jørn Johansen

Hvad havde de ventet? Der kommer færger fra Norge 19.30, 21.15 og 21.30.

Terminalen skal være lukket pga støjhensyn mellem 21 og 06, og der er umiddelbart først kapacitet til at køre tog fra Hirtshals efter kl 19.30.

Hvor langt kan en lastbil med polsk chauffør nå ned i Europa med et døgns forspring...

En terminal med op til 720 meter læssespor passer selvfølgelig med de 720 meter, man med lidt snilde kan omløbe i Hjørring. Men når man ikke kan omløbe med mere end ca 400 meter ad gangen i Hirtshals og vel ca 500 meter i Aarhus indtil videre, så nytter det jo ikke meget ,at maksimal toglængde Hjørring - Hamburg er 835 meter.

Er der slet ingen, der undersøger sådan noget, inden man går i gang? En simpel google søgning vil jo afsløre, at de fleste terminaler koster mere, og ser anderledes ud, end man bygger herhjemme. Tommelfingerreglen fra "en større logistikvirksomhed i udlandet" siger 25 mio Euro for en lille terminal. Hvad burger vi i Esbjerg 100 mio DKK? Hirtshals? 50 mio?

Måske skulle man simpelthen droppe modellen med lokal medfinansiering. Det er jo tydeligt, at man bygger for småt i Esbjerg og Hirtshals, fordi lokale (økonomiske) hensyn til veje, og støj tæller højere...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak