Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstransport Hirtshals -Driftsoperatør til godsbane (Generelt)

af Gæst1, 26/2 2015, 19:59 (3340 dage siden) @ Georg Schmidt

Fair nok hvis andre mener sporene i Aarhus er længere end ca 500 meter. Den præcise længde for omløb modtager jeg gerne her - jeg har den ikke.

Den maksimalt tilladte toglængde herhjemme har været 835 meter siden engang i 1960'erne. For et par år siden kom tyskerne med på 835 meter mellem Padborg og Hamburg. Meningen med kombiterminalen i Hirtshals er at køre med løstrailere og evt også containere. Dette segment kræver ret lange togstørrelser, for at være økonomisk rentable. 500 meter tog, er der ingen penge i. Vi skal op på noget mere. Da omkostninger ved kørsel nord for Fredericia bliver høje da der skal omløbes i Aarhus, Hjørring og Hirtshals, samt måske endda betales for overnattende personale, skal godset enten køres meget langt, eller også skal der meget gods med.

Der har ikke været tænkt i sammenhænge i forhold til investeringer i infrastruktur og mulighed for maksimal effektivitet i godstog i mange år, og det er det jeg angriber her.

Løstrailere er jo netop tidsfølsomme, da de er bundet til færger eller lastbiler i hver ende af transporten. Det har tidligere været angivet, at omtrent 60% af jernbanegodset herhjemme er just in time gods.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak