Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Thybanes stationer og spor fjernelse (Generelt)

af Casper, 22/3 2015, 06:44 (3295 dage siden) @ JB

Hvornår blev cirke alle sidesporene og læssespr fjernet på de små stationer på Thybanen, her tænkes specielt på følgende stationer
Humlum, Oddesund N, Lyngs, Ydby, Hørdum og Sjørring..

For de stationer du nævner velsagtens allerede i ca. 1966-71, da de blev gjort til trinbrætter.

Tilbage var der fire mellemstationer med krydsnings- og læssespor: Snedsted, Bedsted, Hurup og Hvidbjerg. Jeg kender bedst Snedsted, som havde to læssespor, det ene et blindspor med enderampe. Hurup havde vist desuden sidespor til slagteriet, men jeg tør ikke sige det med sikkerhed. Læssesporene blev først pillet op for ca. 15 år siden, mener jeg, og muligvis bevaret lidt længere i Thisted. I Hurup findes det bevaret/renoveret, men som et sidespor til Banedanmarks driftsmateriel.

De fleste steder er arealet fra krydsningssporet ikke bebygget, men bare beplantet med buske eller træer, så man kan som regel tydeligt forestille sig hvordan sporet har ligget. En undtagelse er Sjørring, hvor der ser helt anderledes ud, med rækkehusbyggeri hvor krydsningssporet lå, og til dels anderledes vejforløb.

http://www.sjoerring.net/sogn-historie/sjoerring1950.htm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB Q337

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak