Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen.dk på Wikipedia? (Generelt)

af steenth, 23/3 2015, 19:55 (3319 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som nævnt andetsteds i tråden handler det ikke kun om at kopiere indhold men i høj grad også om placeringer på Google. Jeg kæmper i forvejen en hård kamp med Wikipedia om at være nummer 1 på Google på attraktive søgeord (SEO) og selvom Google elsker Wikipedia så har jeg snuppet en del førstepladser på søgeord med mange søgninger f.eks "my lokomotiv", "danske lokomotiver", "scandia randers" og "ahtj". Til gengæld er listen med keywords, hvor Wikipedia er nummer 1 ca. 100 gange så lang.

Wikipedia ligger meget højt.. tit sker det at nyoprettet artikler ligger øverste ved en søgning efter få minutter.

Når du kopierer tekst fra Jernbanen.dk til Wikipedia er der risiko for, at Google vurderer det som Duplicate content og hvis Google vurderer, at originalteksten er den på Wikipedia, så bliver Jernbanen.dk straffet i form af lavere placeringer. I værste fald kan Jernbanen.dk ryge helt ud af Googles index.
For at gøre en lang historie kort så vil jeg foreslå, at du fjerner kolonnerne Videresalg og Bemærkninger, som er dem der indeholder mest duplicate content.

Der skal længere ens afsnit, for det kan blive 'duplicate content'. De søgninger, som jeg har lavet for indholdet, ligger jernbanen.dk øverste. Den store udvidelse er sket fra julen 2013 til januar 2014. Dvs. indholdet, som det er nu, har været tilgængelig mere i et år. Men at fjerne informationer vil ikke falde i god jord i miljøet. Det er et fælles projekt, hvor mange bidrager og holde øje med ændringer.

Det som vil være bedre, er at få et samspil op at stå, fordi hjemmesider som jernbanen.dk kan samle information i en dybe, som Wikipedia ikke kan. Og vi har også regler om at informationer skal være publiseres anden sted og hvor bl.a. jernbanen.dk kan være kilder. Og i den modsatte links tilbage - der er fx nu og her 160 links til jernbanen.dk. Det betyder også noget SEO mæssig.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Indsend billederDSB MO1839

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak