Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En dag (en time) i Budapest. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/3 2015, 01:36 (3293 dage siden) @ Hedegaard

Hej.

Det var her, jeg (også) var med SHS (Sporvejshistorisk Selskab) på sporvognstur, for 5-6 år siden.

Fra mit hotelværelse på 4. sal havde jeg den flotteste udsigt ned over stationen. Søndag morgen -inden vi skulle hjem i løbet af formiddagen- ville jeg lige ned på stationen for at se, hvad der blev budt på.

I de foregående dage, havde vi flere gange oplevet at blive gennet væk, når vi ville fotografere sporvogne, så jeg var forberedt på lidt af hvert. Det var i øvrigt fint sommervejr, så trods det tidlige tidspunkt, var jeg kun i skjorte med korte ærmer (på overkroppen, altså).

Ved den ene perron holdt et helt nyt tog af ICE-typen, og jeg fotograferede lystigt.

Ned langs toget kom en ligeledes let påklædt midaldrende mand - tilsyneladende jernbaneansat. Han sagde en hel masse til mig, højt og på ungarnsk, og jeg var overbevist om, at nu havde jeg nok gjort noget, han ikke syntes om. Da han var tæt nok på, prøvede jeg -så godt jeg kunne- på tysk, at fortælle, at jeg ikke forstod hans ungarnske, mens jeg ventede det værste.

Da han kom helt hen til mig, slog han over i tysk: "Du er også jernbanemand" --- "Ja, -- kan man se det på mig", prøvede jeg på tysk. Så pegede han på sit armbåndsur: "Jeg har også sådan et ur" -- et ur med den -over hele europa- kendte hvide, fine "gamle" urskive med 12 store sorte streger og sorte visere. (Jeg havde fået det -et reklameur- ved mit 40 års jubilæum ved DSB - efter ønske).

Så fulgte forklaringen. Han var lokofører og havde lige -dagen før, som jeg forstod det- hentet toget i Tyskland. Herunder havde det ungarnske personale hver fået et tilsvarende DB-ur.

Behøver jeg at fortælle: Nu kunne jeg tage alle de billeder, jeg ville. "Hvor lang tid har du", spurgte han. "En time". "Så skal du lige med her" var hans svar, og så gik vi toget igennem, og videre ud i førerrummet. "Vi skal lige ....", og så kørte vi, hvad der vil svare til fra København H til Dybbølsbro, for at bakke ind til et andet perronspor.

Afsked med store smil. Sådan kan det også gå, --og jeg nåede flyet hjem, sammen med de andre ! ! !

Erik V.
www.evp.dk
(Ingen fotos i denne sene nattetime)

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • En dag i Budapest - Hedegaard, 23/3 2015, 22:43 [*]
    • En dag (en time) i Budapest. - Erik V. Pedersen, 24/3 2015, 01:36

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak