Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hengemt lokomotiv på Masnedø (Generelt)

af Bent Hansen @, 24/3 2015, 10:24 (3320 dage siden) @ Anders Madsen

Hej.

Påstanden om at forliste lokomotiver som regel altid blev bjerget igen, står jeg ved, men der er dog et par undtagelser i mit arkiv.

I blyminden i Mestersvig lukkede man ned, men lokomotiverne blev stående i minegangene. Formentlig var grunden planerne om brydning af molybdæn samme sted. Det blev imidlertid ikke til noget. I mellemtiden fyldtes tunnelerne om sommeren op med smeltevand, som så frøs om vinteren, og den sidste oprydning, hvor tunnelens indhold var indpakket i is, var så besværlig, at skrotværdien ikke opvejede omkostningerne. Miljøet spillede dengang heller ingen rolle. Da talte man ikke engang om det. Lokomotiverne var britiske Ruston, og de var formentlig også opslidte.

I zink- og blyminen Den sorte Engel blev nogle store 900 mm canadiske minelokomotiver også stående. Der var mere malm i området, men priserne var faldet, så det var for dyrt at bryde. Verdensmarkedspriserne kunne stige, så maskinerne blev stående. Vognene står dog formentlig i det gamle marmorbrud neden for svævebanes dalstation og venter på en ny indsats. De blev altså taget ned. Det sidste jeg hørte, var at svævebanen er blevet reetableret med henblik på ny brydning, men verdensmarkedspriserne er vist igen faldet. Også disse lokomotiverne skulle i dag stå i indefrosset stand.

Men bortset fra Grønland med specielle forhold står jeg ved min påstand.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
DSB MT160

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak