Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ME 1501 er kommet på museum (Generelt)

af Stephan Aller, 25/3 2015, 17:49 (3292 dage siden) @ Erik Olsen

Der mangler da et "ikke". For at præcisere: Det er pga. af vandpumpernes lejer, at man ikke anvender glykol i så heftige mængder i det sønderjydske...


Det ændrer ikke på min indsigelse.

I det firma hvor jeg arbejder, bruger vi ofte Glykol til visse kølekredse. Her er det vigtigt at specificere at pakninger og tætninger (i pumper) skal være designet til drift med Glykol, mens lejerne selv kun stiller særlige krav hvis det er lejer med plastbøsninger.

Det er muligt, men jeg fortæller blot hvordan man gør det i firmaer der anvender disse diesellokomotiver i den daglige drift. Naturligvis er det bedst IKKE at anvende glykol mht. tæringer og andet stads. På bla. MZ 1439 anser man glykolen om vinteren som en ekstra foranstaltning - i det tilfælde, at fremmednettet skulle "falde ud" og lokomotivet hen over en weekend skulle blive frostsprængt. På det punkt er det "en del" billigere at skifte en kølevandspumpe hvert 5. år som følge af tæringer, frem for at skulle give motoren den store tur.

//Stephan.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak