Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknisk ordbog (Generelt)

af Steff, 26/3 2015, 21:07 (3311 dage siden) @ Peter Christensen

Ahh Peter, du ved jo nok hvad der mentes alligevel;-).

Men det er jo godt at du kommer med yderligere henvisninger for at visualisere motortyperne.

I øvrigt kan jeg ikke se, at en Deltic motor er installeret i det først omtalte russikbyggede lokomotiv type 2TE10 som tråden starter med. Den har - som jeg læser det - en "to-takt 10 cyl dieselmotor med vinkelrette cylindre" sådan næsten direkte oversat. Men om det er en "Gegenkolbenmotor" ka´ jeg ikke uddrage og har lidt svært ved at kunne "se for mig" med dette knæk.

Men gasmotorer eksisterer der da, f.eks. i flere lokale fjernvarmeværker, der drives med naturgas og hvor så kølevandet bliver anvendt til opvarmning og motoren som sådan er koblet til en generator, der levere strøm til nettet, ganske smart.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeps, nødvendig foragt for minimalisme når man tændte gasturbinerne (samme type som i en DC 9), men en operativ nødvendighed.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak